Gusül (Boy) abdesti nasýl alýnýr?

Gusül (Boy Abdesti)
Gasl, yýkamak demektir. Gusül ve iðtisal da, yýkanma anlamýný taþýr. Din deyiminde gusül: Bütün bedenin yýkanmasýdýr, boy abdesti alýnmasýdýr. Buna taharet-i kübra (büyük temizlik) denir. Böyle bir temizliði gerektiren hal cünüplüktür. Ayrýca kadýnlarýn hayýz ve nifas kanlarýnýn sona ermesidir. Cünüplük hali ise, aþaðýda açýklanacaðý üzere, þehvetle meninin atýlmasýndan ve cinsel iliþkiden meydana gelir. Buna "cenabet olmak" ta denir.
Kýsaca gusül abdestini nasýl alýrýz?
Gusletmek, yani boy abdesti almak isteyen bir kiþi önce besmele okur ve : "Niyet ettim Allah rýzasý için gusül abdesti almaya" diye niyet eder. Elleri bileklere kadar yýkadýktan sonra edep yerlerini temizler. Bundan sonra sað avucuyla aðzýna üç kere su alýr ve her defasýnda aðzýný boðazýna kadar gargara þeklinde çalkalar. Oruçlu ise boðazýna su kaçmamasýna dikkat eder. Sað avucuyla burnuna, genzine kadar üç defa su çeker, her defasýnda sol eliyle burnunu temizler. Bundan sonra týpký namaz abdesti gibi abdest alýr.
Abdest aldýktan sonra önce baþýna, sonra sað, daha sonra da sol omuza üçer defa su döker ve vücudunu yýkar. Suyu her döküþte elleriyle vücudunu iyice ovuþturur. Ýðne ucu kadar kuru yer kalmaksýzýn vücudun her tarafýný güzelce yýkar. Gusülde býyýk, saç ve sakal diplerine suyun iyice iþlemesi için ovuþturulur. Göbek boþluðu, küpe delikleri dikkat edilerek yýkanýr. Böylece gusül abdesti almýþ oluruz.
* Bayanlar ve Erkekler ayný þekilde gusül abdesti alýr. Bayan için ayrý erkek için ayrý bir boy abdesti alýnýþ þekli yoktur.
Guslü (Boy abdesti) Gerektiren Haller:
a. Cünüplük: Cinsî münasebet, ihtilam ve ne þekilde olursa olsun meninin vücut dýþýna çýkmasý boy abdestini gerektirir.
b. Hayýz ve Nifas (Lohusalýk): Hayýz ve nifas hali sona erince gusül farz olur.
Þehvetle yerinden ayrýlan ve þehvetle dýþarýya atýlan bir meniden dolayý gusletmek gerekir. Þehvetle yerinden aynlýp, þehvet kesildikten sonra dýþarýya atýlan meniden dolayý da, Ýmamý Azam ile Ýmam Muhammed'e göre, gusletmek gerekir. Fakat Ýmam Ebu Yusuf'a göre gusül gerekmez.
Rüyada þehvetle ayrýlan bir meninin, þehvet kesildikten sonra dýþarýya akýtýlmasýný saðlamak için tenasül organýný tutmak ve sonra dýþarýya akýtmakta, misafir ve soðukta bulunanlar için Ýmam Ebu Yusuf görüþünü seçmekte kolaylýk vardýr. Bu yönden bu görüþün tercih edilmesini uygun görenler vardýr. Bakmak ve dokunmak suretiyle þehvetle gelen meniden dolayý da gusletmek gerekir.
Cinsel iliþki halinde sünnet yerinin veya o kadar bir kýsmýn duhulü ile, buluð çaðýna ermiþ erkek ve kadýnýn gusletmeleri gerekir. Meninin gelip gelmemesine bakýlmaz. Bunlardan yalnýz biri buluð çaðýna ermiþ ise sadece ona gusül gerekir, diðerine gerekmez. Ancak buluð çaðýna yaklaþmýþ bir devrede ise, yýkanmadan namaz kýlmasýna izin verilmez. Namaza devam için taharette tedbirli olmak lazýmdýr. Bu ve buna benzer hangi haller olursa olsun ihtiyat olan yol gusletmek suretiyle þüpheli hallerden sakýnmaktýr.
Uykudan uyanan kimse, yataðýnda, çamaþýrýnda veya bedeninde bir yaþlýk görünce bakýlýr: Eðer rüyada cinsel iliþkide bulunduðunu hatýrlýyorsa, gusletmesi gerekir. Yaþlýðýn meni olup olmamasýnda þüpheye düþmesi bir önem taþýmaz. Ancak ihtilam olduðunu hatýrlamadýðý takdirde, yaþlýðýn mahiyetinin ne olduðu üzerinde durulmaz ve gusül gerekmez. Çünkü akýntýnýn þehvetle geldiði bilinmemektedir. Bu mesele Ýmam Ebû Yusuf'a göredir, Ýmamý Azam ile Ýmam Muhammed'e göre, gelen akýntýnýn mezi olduðunu anlýyorsa, gusl etmesi gerekmez. Fakat meni olduðunu biliyor veya þübheye kapýlýyorsa, gusletmesi gerekir. Ýhtiyata uygun olan da budur. Onun için fetva buna göredir.
Yataðýndan uyanýp kalkan kimse, ihtilam olduðunu hatýrladýðý halde, tenasül organýnda bir yaþlýk görse gusletmesi gerekir. Ayakta veya oturduðu yerde uyuyan kimse, uyanýp da bu organýnda bir yaþlýk görse, bakýlýr: Eðer bu yaþlýðýn meni olduðuna kanaati varsa veya uyumadan önce bu organý hareketsiz bir halde idi ise, gusletmesi gerekir. Fakat böyle bir kanaati yoksa ve tenasül organý da önceden uyanýk durumda idi ise, gusletmesi gerekmez. Bulunan yaþlýðýn mezi olduðuna hükmedilir. Çünkü organýn uyanýk olmasý, mezinin çýkmasýna sebeb olur.
Sarhoþ veya bayýlmýþ olan bir kimse uykusundan uyanýp da, kendisinde meni bulacak olsa, gusletmesi gerekir. Mezi bulacak olsa yýkanmasý gerekmez.
Ýdrarýný yaparken, tenasül organý uyanýk olduðu halde meni gelse, yýkanmasý gerekir. Organ uyanýk olmayýnca; gusletmek gerekmez, çünkü uyanýklýk þehvetin bulunmasýna delildir.
Bir erkek veya bir kadýn rüyada ihtilam olsa da, meni dýþarýya çýkmýþ olmasa, yýkanmak gerekmez. Ýmam Muhammed'e göre, böyle bir kadýnýn ihtiyat olarak yýkanmasý gerekir. Çünkü kadýndan çýkacak bir sývýnýn yine ona dönmesi ihtimali vardýr.
Ýhtilam olan veya cinsel iliþkide bulunan bir kimse, idrarýný yapmadan veya çokça yürümeden veya yatýp uyumadan yýkansa da, sonra kendisinden meninin arta kalan kýsmý çýkacak olsa, ikinci kez yýkanmasý gerekir. Fakat idrarýný yaptýktan veya epeyce yürüdükten veya uyuduktan sonra þehvetsiz olarak gelecek meni guslü gerektirmez. Çünkü bu durumda o meni, yerinden, þehvet olmaksýzýn ayrýlmýþ bulunur. Yine bir kadýndan, yýkandýktan sonra, kocasýnýn menisi çýkacak olsa, tekrar gusletmesi gerekmez.
Bir yatakta yatýp uyuyan iki kimse, uyandýklarý zaman ihtilam olduklarýný hatýrlamayarak yatakta meni gibi bir yaþlýk görseler veya kurumuþ meni görüp de o yatakta kendilerinden önce baþka bir kimse yatmýþ olsa bu durumda meninin kime ait olduðu bilinmese her ikisinin de ihtiyaten yýkanmasý gerekir.
Þehvet olmayýp da döðülmeden, aðýr bir yük kaldýrmadan ve yüksek bir yerden düþmeden dolayý meni gelmesiyle gusül gerekmez. (Ýmam Þafî'ye göre bu hallerde de gusül abdesti gerekir.)
Yerinden þehvetle ayrýlan bir meni, bedenin dýþýna veya dýþ hükmünde olan yere çýkmadýkça gusül gerekmez.
Bakire bir kýzýn bekaretini yok etmemek sureti ile yapýlan bir iliþkide meni gelmeyince gusül gerekmez; çünkü bekaret, sünnet yerine kadar duhule engel olmuþ demektir.
Cünüplük, hayýz veya nefselik (loðusalýk) halinde iken, gayrimüslim bir kadýn veya gayrimüslim bir erkek ihtida etse, gusletmesi farz olur. Hayýz veya nefseliði son bulmuþ olsa da, yýkanmamýþ bulunsa, yine gusül gerekir. Fakat yýkanmýþ bulunan veya henüz cünüplük, hayýz ve nefselik haline düþmemiþ olan erkek veya kadýn gayrimüslim ihtida etse, yýkanmasý mendub olur.
Gusül Abdestinin Farzlarý:
1. Aðza su alýp boðaza kadar çalkalamak.
2. Burna su çekip yýkamak.
3. Bütün vücudu ýslanmayan yer kalmayacak þekilde yýkamak.
Gusül Abdestinin Sünnetleri:
1. Gusle niyet etmek.
2. Besmele ile baþlamak.
3. Bedenin bir tarafýnda pislik varsa onu önceden güzelce temizlemek.
4. Avret yerini yýkamak
5. Gusülden evvel abdest almak.
6. Bedenine üç defa su dökmek ve suyu bedenin her tarafýna ulaþtýrmak.
7. Su dökünmeye baþtan baþlamak, sonra sað omzuna, sonra sol omzuna dökmek ilk defa döktüðü zaman bedeni ovmak ve suyu bedenin her tarafýna ulaþtýrmak.
8. Ayaðýnýn olduðu yere su birikirse, abdest aldýðý zaman ayak yýkamasýný sonraya býrakmak.
Kaynak: Büyük Ýslam Ýlmihâli, Türkiye Cumhuriyetinin beþinci Diyanet Ýþleri Baþkaný, Ömer Nasuhi Bilmen

selam ve dua ile..