Bilgilendirme : Bu konu 3813 gün önce baþlatýldý . Konu baþlangýnç tarihi güncel deðilse Konu güncelliðini yitirmiþ yada bu konu ile ilgili son cevap yazýlmýþ olabilir. Eðer yazýnýz doðrudan bu konu ile ilgili deðil ise yeni bir konu baþlatmanýzý tavsiye ederiz....
KURBANIN MAHÝYETÝ, VÜCUBU VE ÞER'Ý HÝKMETÝ
1- Kurban Yüce Allah'ýn rahmetine yaklaþmak için ibadet niyeti ile kesilen özel hayvandýr. Kurban bayramý günlerinde (ilk üç günde) böyle Allah rýzasý için kesilen kurbana (Udhiyye), bunu kesmeðe de "tazhiye" denilir.
2- Kurban Bayramýnda ibadet niyeti ile kurban kesmek, hür, mukîm (yolcu olmayan), müslim ve zengin kimseye vacibdir. Zenginden maksad, temel ihtiyaçlarýndan baþka, artýcý olsun olmasýn, en az iki yüz dirhem gümüþ deðerinde bir
Bu konu 12615 kez görüntülendi 12 yorum aldý ...
Kurban ve Av Hayvanlari Hakkinda Bilgiler
12615 Reviews
-
15.Aðustos.2015, 00:29
#1
- Offline
Uye No : 15638
Kurban ve Av Hayvanlari Hakkinda Bilgiler
- KURBANIN MAHÝYETÝ, VÜCUBU VE ÞER'Ý HÝKMETÝ
1- Kurban Yüce Allah'ýn rahmetine yaklaþmak için ibadet niyeti ile kesilen özel hayvandýr. Kurban bayramý günlerinde (ilk üç günde) böyle Allah rýzasý için kesilen kurbana (Udhiyye), bunu kesmeðe de "tazhiye" denilir.
2- Kurban Bayramýnda ibadet niyeti ile kurban kesmek, hür, mukîm (yolcu olmayan), müslim ve zengin kimseye vacibdir. Zenginden maksad, temel ihtiyaçlarýndan baþka, artýcý olsun olmasýn, en az iki yüz dirhem gümüþ deðerinde bir mala sahib olan, fitre vermekle yükümlü olan kimselerdir. (Zekat bölümüne bakýlsýn!..)
Kurban kesme günlerinde (kurban bayramýnýn ilk üç gününde) kurban kesmeðe gücü varken kurban kesmeyip de sonra fakir düþse, buradaki vücub üzerinden düþmüþ olmaz.
3- Kurban kesme yükümlülüðü için, Ýmam Azam ile Ýmam Ebû Yusuf'a göre, akýl ve buluð þart deðildir. Bundan dolayý zengin olan bir çocuðun veya bir delinin malýndan bunlarýn velisi kurban keser. Bu çocuk veya bu mecnun o kurbanýn etinden yer. Geri kalan kýsmý da, elbise gibi aynýndan faydalanacaklarý bir þeyle deðiþtirilir.
Fakat Ýmam Muhammed'e göre, kurban yükümlülüðü için akýl ve büluð þarttýr. Bundan dolayý çocuklarýn ve mecnun olanlarýn mallarýndan kurban kesilmesi gerekmez. Fetva da buna göredir. Velileri onlar adýna mallarýndan kesecek olsalar, kurban bedelini onlara ödemeleri gerekir. Ancak bir kimsenin kendi malýndan çocuðu için kurban kesmesi mendubdur.
(Ýmam Malik ile Ýmam Þafiî'ye göre, kurban vacib deðil, müekked bir sünnettir.)
4- Vacib olan kurban görevi, Hak yolunda fedakarlýðýn bir niþanýdýr. Yüce Allah'ýn verdiði nimetlere karþý yapýlan bir þükürdür. Bunun sonucu da sevaba ulaþmak ve birtakým belalardan korunmaktýr.
Þu gerçek de bilinmeli ki, insanlarýn ihtiyaçlarý için yeryüzünde yüz binlerce hayvan kesiliyor. Fakat bunlardan yalnýz durumlarý yeterli olanlar yararlanýyor. Kurban Bayramýnda ise, Hak rýzasý için birçok hayvan kesiliyor. Bunlarýn etlerinden ve derilerinden çok fakir kimseler de yararlanýyor. Ýktisadî olan mesele, dinî ve ahlakî bir mahiyet kazanýyor. Þahýs menfaati yerine toplumun menfaati bulunmuþ oluyor. Bunun için kurban kesilmesi, Ýslama ait insanî ve sosyal büyük bir fedakarlýk demektir.
5- Kurban kesilmekle, kesilen hayvanlarýn sayýsý çok artmýþ olmaz; çünkü kurban kesilen günlerde kasaplarýn kestiði hayvan sayýsý azalýr ve böylece o günlerde ayný mikdar hayvan kesilmiþ olur.
Kendi zevkleri için hergün binlerce hayvanýn kesilmesini çok görmeyenlerin, senede bir defa Allah rýzasý için bir mikdar hayvanýn muhtaçlar yararýna olarak Kurban adý altýnda kesilmesini çok görmeleri, doðrusu büyük bir düþüncesizliktir.
Sonuç: Kurbanýn meþru olmasý, din, ahlak ve toplum yararý bakýmýndan birtakým hikmet ve hacetlere dayanýr. Bunu deðerlendiremeyecek bir akýl sahibi olamaz.
-
-
15.Aðustos.2015, 00:30
#2
- Offline
Uye No : 15638
- KURBANIN CÝNSÝ VE KUSURLU OLUP OLMAMASI
6- Kurbanlar yalnýz koyun, keçi, deve ve sýðýr cinsi hayvanlardan kesilebilir. Mandalar da sýðýr cinsindendir. Bunlarýn erkekleri ile diþileri eþittir. Ancak koyun cinsinin erkeðini kurban etmek daha faziletlidir. Keçinin erkeði ile diþisi kýymetçe eþit olsalar, diþisini kesmek daha faziletli olur. Ayný þekilde devenin veya sýðýrýn erkeði ile diþisi et ve kýymet bakýmýndan eþit olsalar, diþisinin kurban edilmesi daha faziletlidir.
7- Koyun ile keçi ya birer yaþýný doldurmalý veya koyunlar yedi sekiz aylýk olduðu halde birer yaþýnda imiþ gibi gösteriþli bulunmalýdýr.
Deve, en az beþ yaþýný, sýðýr da en az iki yaþýný bitirmiþ bulunmalýdýr.
8- Tavuk, horoz ve kaz gibi evcil hayvanlar kurban olamaz. Bunlarý kurban niyeti ile kesmek tahrimen mekruhtur. Çünkü bunda Mecüsîlere benzeyiþ vardýr. Etleri yenilen vahþî hayvanlar da kurban edilmez.
9- Koyun ve keçiden her biri yalnýz bir kiþi adýna kurban edilir. Bir deve veya bir sýðýr, bir kiþiden yedi kiþiye kadar kimseler için kurban edilebilir. Ancak bu ortaklarýn hepsi müslüman olup her biri kendi hissesine malik olmalý ve Allah rýzasý için bir ibadet niyeti taþýmalýdýr.
Ortaklar kesilen kurbandan hisselerini tartý ile ayýrýrlar, göz kararý ile ayýramazlar.
(Ýmam Malik'e göre bir sýðýr, bir manda veya bir deve bir aile halkýndan yedi ve daha çok kimse için kurban olabilir, bu caizdir. Fakat baþka baþka aileler için, yediden az olsalar da caiz olmaz.)
10- Kurbanlýk hayvanýn þaþý, topal, uyuz ve deli olmasýnda, doðuþtan boynuzlu veya boynuzsuz veya boynuzunun azý kýrýk bulunmasýnda, kulaklarýnýn delinmiþ veya enine yarýlmýþ olmasýnda, kulaklarýnýn uçlarýndan kesilip sarkýk bir halde bulunmasýnda, diþlerinin azý düþmüþ olmasýnda, cinsel organý bulunmamasýnda, burulmuþ olarak bulunmasýnda bir sakýnca yoktur; bu hayvanlar kurban edilebilirler.
11- Ýki gözü veya bir gözü kör, diþlerinin çoðu düþmüþ veya kulaklarý kesilmiþ, boynuzlarýnýn biri veya ikisi kökünden kýrýlmýþ, kulaðýnýn veya kuyruðunun yarýdan fazlasý veya memelerinin baþlarý kopmuþ, kulaklarý veya kuyruðu yaratýlýþýnda bulunmayan bir hayvan kurban olamaz.
12- Kurbanýn semiz olmasý daha faziletlidir. Kemikleri içinde iliði kalmamýþ derecede zayýf veya aksak ayaðýný yere basýp kesileceði yere kadar topal veya aþikar bir halde hasta bulunan bir hayvan da kurban olamaz.
13- Kurban kesmekle yükümlü olan bir kimsenin satýn aldýðý kurbanda yukardaki kusurlardan biri sonradan meydana gelse, yerine baþkasýný alýp kesmesi gerekir. Fakat fakir bir kimsenin aldýðý kurban böyle kusurlanýrsa, yine kurban olarak kesilmesi caiz olur, yerine baþkasýný almasý gerekmez. Hatta böyle kusurlu bir hayvaný satýn alýp kurban kesmesi de yeterli olur. Çünkü bu kurban o fakir için bir nafiledir. Nafilelerde ise, geniþlik ve kolaylýk vardýr.
(Üç imama göre, zengin için de yeterli olur. Baþkasýný almaya gerek yoktur.)
14- Zengin kimsenin aldýðý kurban henüz kesilmeden ölse, yerine baþkasýný almasý gerekir. Fakir kimsenin aldýðý kurban ölse, baþkasýný almasý gerekmez.
15- Zengin kimsenin aldýðý kurban kaybolduktan veya çalýndýktan sonra yerine baþkasý kurban edilmiþ olsa ve ondan sonra da kaybolan kurban bulunsa bunu da kesmesi gerekmez. Çünkü üzerine düþen vacibi yerine getirmiþtir. Fakat bu duruma düþen fakirin o bulunan kurbaný kesmesi gerekir; çünkü fakirin satýn aldýðý kurban, kurban olmak üzere belirlenmiþtir; kendisine vacib olmadýðý halde, bunun kurban olmasýný kendisine gerekli kýlmýþtýr.
16- Kurban için alýnan hayvan çalýndýktan veya kaybolduktan sonra onun yerine baþkasý alýnýp ondan sonra nahr (kurban kesme) günleri içinde bulunsa, bakýlýr: Sahibi zengin ise bu iki kurbandan dilediðini keser. Ancak sonradan almýþ olduðu hayvanýn kýymeti ilk hayvandan daha az olur da bunu kesmiþ olursa, aradaki kýymet farkýný sadaka olarak vermesi gerekir. Fakat kurban sahibi fakir ise o iki hayvaný da kesmesi gerekir. Çünkü bu kurbanlar fakir hakkýnda birer adak yerindedir. Bir görüþe göre de, bunlardan yalnýz birini kesebilir.
17- Kaybolan kurbanlýk yerine alýnan ikinci kurbanlýk hayvan daha kesilmeden nahr günlerinden sonra önceki kayýp hayvan bulunsa, bunlarýn sahibi hiç birini kesmez, bunlarýn en kýymetlisini sadaka olarak verir.
18- Bir kimse aldýðý kurbanlýk hayvaný satýp onun yerine dengini almýþ olsa, Ýmam Ebû Yusuf'a göre caiz olmaz. Çünkü bunun aynýna Allah'ýn hakký geçmiþtir. Fakat Ýmam Azam ile Ýmam Muhammed'e göre, bu kerahetle caiz olur.
19- Kurbanlýk bir hayvan kesilmeden önce doðursa, yavrusu da kendisi ile beraber kesilir. Çünkü yavru anasýna baðlýdýr. Eðer yavru kesilmeyip satýlýrsa, parasýný sadaka olarak vermek gerekir.
-
15.Aðustos.2015, 00:31
#3
- Offline
Uye No : 15638
20- Kurbanýn kesilme zamaný nahr (Bayramýn birinci, ikinci ve üçüncü) günleridir. Fakat birinci günde kesilmesi daha faziletlidir.
21- Kurbanlar, bayram namazý kýlýnan þehir gibi yerlerde, bayram namazý kýlýndýktan sonra bayram namazý kýlýnmayan yerlerde ise bayram gününün fecrinden sonra kesilir. Ýlk vakti budur. Kurbaný geceleyin kesmek tenzihen mekruhtur.
(Ýmam Þafiî'ye göre, kurbanlar bayramýn dördüncü günü güneþ batýncaya kadar kesilebilir.)
22- Kurbanlar kýbleye karþý yatýlarak "Bismillâhi Allahü Ekber" diye kesilir. Kurbaný, elinden geliyorsa sahibi kesmelidir, deðilse uygun gördüðü bir müslümana emredip kestirmeli ve kendisi de baþýnda bulunmalý. Þu ayet-i kerimeyi de okumalýdýr:
"Benim namazým, ibadetlerim, yaþayýþým ve ölümüm alemlerin Rabbý Allah içindir ki, O'nun ortaðý yoktur." (En'am: 162)
Yalnýz kurban sahibinin Besmelesi yeterli olmaz; kurbaný kesenin Besmele'yi getirmesi þarttýr. "Bismillâhi Allahü Ekber" demelidir.
Kasden Besmele terkedilirse, kurbanýn eti yenmez. Kurban sahibinin eli hayvaný kesenin eli üzerinde olarak hayvaný kesecek olsalar, her ikisinin de Besmele çekmesi gerekir. Bunlardan biri Besleme'yi terk ederse, hayvanýn eti yenmez.
23- Kurban Bayramýnda, kesilmek üzere satýn alýnmýþ kurbanlýk hayvan, nahr (kurban kesme) günlerinde kesilmemiþ olsa, o hayvan mevcutsa aynýný sadaka vermek gerekir. Helak olmuþsa kýymetini sadaka olarak fakirlere vermek icab eder, ertesi seneye býrakýlmaz.
24- Kurbanýn vacib olmasýna nahr günlerinin sonu esastýr. Bunun için Kurban Bayramýnýn üçüncü günü güneþ batmadan önce zengin olan kimsenin kurban kesmesi gerekir. Daha önce fakir olmasý bunu etkilemez. Aksine olarak o günün güneþ batýþýndan önce fakir düþen veya ölen müslümanlardan bu kurban kesme yükümlülüðü düþer.
25- Zilhicce'nin onuncu günü olduðuna þehadet edilip de Bayram namazlarý kýlýndýktan ve kurbanlar kesildikten sonra, günün henüz arefe günü olduðu anlaþýlsa, müslümanlarýn itaat ve ibadetlerini koruma bakýmýndan, kýlýnan namaz ve kesilen kurbanlar geçerli sayýlýr. Çünkü böyle hatalardan kaçýnmak her zaman için mümkün deðildir.
26- Zilhicce'nin onuncu günü olduðu zeval vaktinden önce gerçekleþse Bayram namazý kýlýnýr. Ondan sonra kurbanlar kesilir. Fakat Zeval vaktinden sonra gerçekleþmiþ olsa, o gün Bayram namazý kýlýnmaz, kurbanlar kesilebilir. Ertesi gün de, Bayram namazý kýlýnýr.
Hayvaný, kesim yerine yumuþak bir davranýþla getirmeli ve keskin býçak kullanýlarak hayvana eziyet verilmemelidir. Fazla acý duymamasý için, hareket hali sona erdikten sonra onu yüzmelidir. Kurban sahibi, kurban kesildiði gün, ilk yemeðini kurbanýn ciðerinden seçmelidir, bu mendubdur.
-
15.Aðustos.2015, 00:31
#4
- Offline
Uye No : 15638
- KURBAN ETÝ VE DERÝSÝ ÜZERÝNDE YAPILACAK ÞEYLER
27- Adak olarak kesilmeyen kurbanýn etinden sahibi zengin olsun olmasýn, yiyebileceði gibi fakir olmayanlara da yedirip daðýtabilir. Fetva bu þekildedir. Bununla beraber üçte birini fakirlere sadaka olarak vermelidir. Eðer kurban sahibi orta halli olur da, geçimlerini karþýlamak zorunda olduðu kimseler kalabalýk ise, o halde kurbanýn etini onlarýn yemeleri için alýkoyabilir, bu mendubdur.
Diðer bir görüþe göre, kurban bayramýnda kesmek üzere bir fakirin satýn aldýðý kurbandan kendisi yiyemez. Çünkü kendisine kurban vacib olmadýðý halde böyle kurbanlýk alýp kesmesi, bir adak sayýlýr. Adak yapan kimse ise, kendi adaðýndan yiyemez. Onun etini zevcesine, usul ve furüuna ve zengin kimselere yediremez. Bunlara yedirirse, yedirdiðinin kýymetini fakirlere vermesi gerekir.
28- Kurbanlýk hayvanýn sütünden yararlanmak, etini veya postunu satýp parasýný almak veya demirbaþ olmayacak bir þeyle deðiþtirmek mekruhtur. Böyle bir iþ yapýlýrsa, kýymetini sadaka vermek gerekir. Kurbanlýktan kasab ücreti de verilmez.
29- Kurbanýn postu sadaka diye verilir veya ondan seccade ve sofra gibi evde kullanýlacak eþya yapýlýr. Kurban edilecek hayvaný kesilmeden önce kýrkmak mekruhtur. Yünleri kýrkýlacak olursa, sadaka olarak verilmelidir. Fakat hayvan kesildikten sonra yünleri kýrkýlabilir ve kullanýlabilir.
30- Birkaç kiþi yanlýþlýkla birbirinin kurbanýný kesecek olsalar, her kesilen hayvan, sahibinin kurbaný olmak üzere caiz olur. Birbirlerine bir þey borçlu olmazlar. Bu durumda herkes kendi hayvanýný, eðer mevcutsa, alýr. Kesilen hayvanlar yenmiþ veya daðýtýlmýþ ise, aradaki kýymet farkýný birbirlerine helal ederler. Eðer cimrilik gösterirler de helal etmezlerse, her biri diðerine ait kurban etinin kýymetini öder. Bu durumda, bu kýymet farkýný da sadaka olarak vermek gerekir. Çünkü bu, kurban etinin bedelidir.
31- Bir kimse, kendisine býrakýlan bir kurbaný, sahibinin izni olmaksýzýn bayram günü sahibi adýna kesecek olsa, bunu ödemesi gerekmez. Sahibinden kurban yükümlülüðü düþer. Çünkü buna delalet yolu ile izin vardýr.
32- Bir kimse zorla ele geçirmiþ olduðu bir hayvaný kendi adýna kesecek olsa, diri halindeki kýymetini ödemek þartý ile, sahih olur.
Fakat bir insan, kendisine emanet sureti ile býrakýlan bir hayvaný böyle kurban kesecek olsa, sahih olmaz; çünkü hayvana kesimden önce tazmin etme hükmü ile sahib olmamýþtýr. Rehin olarak býrakýlan hayvan da, rehini elinde bulunduran kimseye nazaran kurban hususunda bir görüþe göre gasbedilen (zorla alýnan), diðer bir görüþe göre de emanet (vedia) hükmündedir.
33- Bir kimse kendi malýndan sevabýný ölüye baðýþlamak niyeti ile bayram günü kestiði kurbanýn etinden yiyebilir, baþkalarýna da verebilir. Tercih edilen hüküm budur. Fakat bir kimse, murisin emri ile murisi adýna keseceði kurbanýn etinden yiyemez. Bunun tümünü sadaka vermesi gerekir.
34- Bir kimse, tek baþýna kesmek niyeti ile satýn aldýðý kurbanlýk bir deve veya sýðýra sonradan altý kiþiyi ortak yapmaya razý olursa, bunu birlikte kurban olarak kesmeleri caiz olur. Ancak bunda kerahet vardýr. O kimse verdiði sözden caymýþ sayýlýr. Ortaklarýndan alacaðý parayý sadaka olarak vermelidir.
Bir görüþe göre de, adam fakir olduðu takdirde baþkalarýnýn ortak olmasýna razý olamaz. Çünkü onun keseceði bu kurban, bir adak yerindedir. O fakir bu kurbaný satýn almakla kendine onu vacib kýlmýþtýr.
35- Udhiyye'nin (Kurban kesmenin) rüknü kan akýtmaktýr. Hayvan boðazlanmadýkça vacib olan kurban ibadeti yerine getirilmiþ olmaz. Onun için kurbanlýk hayvanýn kesilmeden sadaka olarak verilmesi caiz olmaz. Fakat alýnan kurban herhangi bir sebeple bayramýn kurban kesme günlerinde kesilemezse, bunun diri olarak sadaka edilmesi gerekir. Çünkü bu halde, kan akýtma iþi sadaka vermeye dönüþmüþ olur. Artýk bunun etinden sahibi yiyemez.
36- Bir kurbaný kitab ehlinden olan birinin (bir gayr-i müslimin) kesmesi mekruhtur. Mecusîlerin, putperestlerin kesmesi ise caiz deðildir. Fakat kurban etinden herhangi bir gayr-i müslime baðýþ yolu ile vermekte bir sakýnca yoktur.
Kurban, Hicretin ikinci yýlýnda meþru kýlýnmýþtýr. Bunun meþru olmasý, kitab, sünnet ve icma ile sabittir.
(Þafiîlere göre, kurban, tek bir þahýs için sünnet-i ayndýr. Bir aile halký için ise, sünnet-i kifayedir. Ailenin geçimini saðlayan kimse, kurban kesince, artýk diðerlerinin üzerinden sünnete uyma borcu düþer.)
-
15.Aðustos.2015, 00:32
#5
- Offline
Uye No : 15638
37- Yeni doðan çocuðun baþýndaki tüyüne (Akîka) denir. Böyle bir çocuk için Cenab-ý Hakk'a þükür yerine geçmek üzere kesilen kurbana da "Akîka" adý verilmiþtir. Bunun müslümanlarca asýl adý "Nesîke"dir.
Akîka, bizce mubah ve güzeldir. Üç Ýmama göre ise sünnettir. Zahiriyye meshebinde vaciptir.
38- Akîka kurbaný, çocuðun doðduðu günden büluð çaðýna erinceye kadar kesilebilir. Fakat yedinci günü kesilmesi daha faziletlidir. Çocuðun yedinci doðum günü adý konulur ve baþýnýn saçlarý kesilip aðýrlýðýnca altýn veya gümüþ sadaka verilir. Ayný günde bu kurban kesilir; çünkü böyle yapýlmasý üç Ýmama göre müstahabdýr.
39- Kurbana elveriþli olan hayvan akîkaya da yeterli olur. Erkek çocuk için bu kurban kesilebileceði gibi, kýz çocuk için de kesilir. Bunlardan her biri için bir koyun kesilmesi yeterli olur. Erkek çocuk için iki kurban kesilmesi gereðini söyleyenler de vardýr.
40- Akîka kurbanýnýn kemikleri, çocuðun saðlýk ve selametine bir hayýr dileði olsun diye, kýrýlmayýp yalnýz ek yerlerinden ayrýlýr ve öylece piþirilir. Bunu yapmak müstahabdýr. Diðer bir bakýmdan da, çocuðun mütevazi olmasýna ve kötü huylardan korunmuþ olmasýna bir iþaret olsun diye kemiklerin kýrýlmasý müstahab görülmüþtür.
Akîka kurbanýnýn etinden sahibi yiyebilir, baþkalarýna da yedirebilir, sadaka da verebilir.
-
15.Aðustos.2015, 00:33
#6
- Offline
Uye No : 15638
- ZEHB, ZEBÝHA VE TEZKÝYENÝN MAHÝYETLERÝ
41- Zebh, hayvanýn boðazýna býçak vurup boðazlamak ve damarlarýný kesmek demektir. Boðazlanmýþ veya boðazlanacak hayvana da "Zebiha" denir.
Tezkiye de, boðazlamak anlamýnda olup dinimizde iki türlüdür:
Birisi hakîki ve ihtiyarî tezkiyedir. Bu da bir hayvaný usulü üzere keskin bir aletle boðazlamaktýr. Diðeri de, hükmî ýztýrarî tezkiyedir. Bu da, bir avýn aldýðý yaradan ibarettir. Bir av, þartlarýna uygun olarak bu yaradan ölürse, boðazlanmýþ sayýlýr.
42- Bir hayvanýn göðsü üstünden býçak vurup damarlarýný kesmeye "Nahr" denir. Deveyi, zebh etmek (çenesinin altýndan kesmek) mekruhtur.
Zebh (Boðazlama) Ýþlemi
43- Din kurallarýna uygun olarak boðazlama, nefes borusu ile yemek borusunun ve bunlarýn yanlarýnda bulunan iki damarý kesmekle yapýlýr. Bu dördünden üçünün kesilmesi, Ýmamý Azam'a göre yeterlidir. Ýmam Ebû Yusuf'a göre, nefes borusu ile yemek borusunu ve iki damardan da birini kesmek þarttýr. Ýmam Muhammed'e göre de, bu dört organdan çoðunu kesmiþ olmalýdýr.
44- Hayvanlarý boðazlamak hususunda damarlarýný kesip kanlarýný akýtacak kesici bir alet yeterlidir. Býçak kafi olduðu gibi, keskin kamýþ kabuðu ve cam parçasý da yeterli olur. Ancak bu alet, hayvana eziyet vermeyecek þekilde keskin olmalýdýr. Hayvaný yere yatýrdýktan sonra bu aleti bileylemeye çalýþmak mekruhtur. Hayvaný ayaðýndan tutarak kesim yerine çekmek ve sürüklemek de mekruhtur. Hayvaný boynunun altýndan (boðazýndan) deðil de üstünden kesmek ve daha hayvaný soymadan kafasýný kesip atmak da mekruhtur.
45- Hayvaný boðazlarken Besmele çekmek þarttýr. Boðazlamada Yüce Allah'ýn mübarek isimlerinden herhangi birini söylemek yeterlidir. Allahü Ekber, Allahü Azam, Allah denilmesi gibi...
Fakat Allahü Teala'nýn ismini dua maksadý ile söylemek yeterli olmaz. "Allahümmeðfirlî" denilmesi gibi...
Hayvaný keserken: "Bismillahi Allahü Ekber" denilmesi müstahabdýr. Hayvaný kýble tarafýna çevirerek kesmek sünnet olduðundan bunu yapmamak mekruhtur.
46- Besmele kasden terk edilirse, hayvanýn eti yenmez, haram olur. Fakat unutarak terk edilirse, böyle kesilen hayvanýn eti yenir. Çünkü unutarak yapýlan kusurlar baðýþlanmýþtýr.
(Ýmam Þafiîye göre, hayvaný sadece boðazlamak yeterlidir. Besmele okunmasý bir müekked sünnettir. "Bismillah" denmese de, kesilen hayvanýn eti yenir, haram olmaz. Bu görüþ, Ebû Hüreyre ile Ýbnî Abbas'dan (radýyallahü anhüm) rivayet edilmiþtir. Ancak bu görüþ diðer müctehidler tarafýndan kabul edilmemiþtir. Bununla beraber Þafiîlerce de, besmeleyi terk etmek mekruhtur.)
-
15.Aðustos.2015, 00:34
#7
- Offline
Uye No : 15638
- ETLERÝ YENEN VE YENMEYEN HAYVANLAR
47- Yaratýlýþýnda vahþet ve bayaðýlýk olmayan, iðrenç görülmeyen hayvanlarýn etleri din ölçüleri içinde helaldir, yenebilir. Tavuk kaz, ördek, zürafa, deve kuþu, baðýrtlan kuþu, güvercin, býldýrcýn, koyun keçi, deve, sýðýr, manda, ekin kargasý, tavus, kýrlangýç, baykuþ, tavþan ve turna gibi hayvanlar bu kýsým eti yenen hayvanlardandýr. Serçe ve sýðýrcýk kuþlarýný yemekte de bir sakýnca yoktur.
Yarasa kuþunun yenip yenmemesinde, haram veya mekruh olup olmamasýnda ihtilaf vardýr. Hüdhüd kuþunu yemek mekruhtur.
Saksaðan, kumru, bülbül, keklik kuþlarýnýn eti aslen helaldir. Ancak bunlarýn etlerini yiyenlerin bir belaya tutulacaklarý halk arasýnda söylenti haline geldiði için yenmeleri iyi deðildir.
(Þafiîlere göre, kýrlangýç, tavus, hüdhüd ve papaðan kuþlarýnýn etleri haramdýr. Martý ve balýkçýl kuþlarý ise helaldir.)
48- Azý diþleri ile kapýp avlayan ve parçalayan, kendisini koruyan hayvanlarýn etleri haramdýr, yenilemez. Kurt, ayý, aslan, kaplan, pars, sincap, samur, sansar, maymun, sýrtlan, fil, köpek, kedi, keler, tilki, gelincik gibi hayvanlar etleri haram hayvanlardýr. Azý diþleri olduðu halde bunlarla baþkasýna saldýrmayan bir hayvanýn eti de yenebilir; deve gibi...
49- Týrnaklarý ile kapýp avlanan, týrmalayan ve yaratýlýþýnda bayaðý olan kuþlarýn etleri de haram veya tahrimen mekruhtur. Kerkenez, çaylak, kartal, kuzgun, akbaba, alaca, karga, yarasa, atmaca, þahin gibi... Bunlar leþ yemekten çekinmezler. Týrnaklý olduðu halde bununla hayvanlarý avlamayan bir kuþun eti yenilebilir, güvercin gibi...
50- Yaratýlýþý bakýmýndan iðrenç olan birtakým hayvanlarýn etleri de haramdýr, yenmez: Fare, yaban faresi, akrep, yýlan, kene, kurbaða, kara ve deniz kaplumbaðasý, arý, kara sinek, sivrisinek, köstebek, kirpi, bit, pire gibi böcekler.
Görülüyor ki, bu haram olan hayvanlardan bir kýsmý yýrtýcý bir yaratýlýþa sahibdir, yaratýlýþýnda zararlýdýr ve bayaðýlýk vardýr. Bir kýsmý ise iðrençtir ve nefret edilir haldedir. Ýnsan ise temizdir, mükerrem bir yaratýktýr. Bunun için insanlar, bu gibi bayaðý ve zararlý hayvanlarýn etlerinden korunmuþlardýr. Besinlerin insanlar üzerinde iyi ve kötü tesir býraktýðý inkar edilemez. Ýnsanlar kendisi için yararlý olaný ararsa, Ýslam dininin müsaade ettiði þeylerden yararlanmalý, yasakladýðý þeylerden de kaçýnmalýdýr. Bundan baþka selamet yolu yoktur.
51- Pislik gibi temiz olmayan þeyleri yemiþ olan tavuk, koyun, sýðýr ve deve gibi hayvanlarýn etleri, bu hayvanlar bir müddet hapsedilmeden kesildikleri takdirde, mekruhtur. Çünkü bu halde etleri fena bir kokudan kurtulmuþ olamaz. Bunlarýn hapsedilme müddeti tavuklar için üç gün, koyunlar için dört gün, sýðýr ve develer için de on gündür. Böyle pislik yiyen bir hayvana Celâle denir.
Bu hayvanlar, etleri, kokmayacak þekilde pis þeylerden yiyecek olsalar, hapsedilmeleri gerekmez, etleri kerahetsiz olarak yenebilir.
52- Domuz sütü ile beslenmiþ kuzularýn yenmesi helaldir; çünkü süt, tüketilerek eseri kalmaz.
Eti yenilir bir hayvan þarap içip de arkasýndan kesilecek olsa, bunun eti kerahetle helal olur.
53- Yalnýz süt emip de baþka bir þey yiyemeyen küçük kuzularýn öldükten sonra karýnlarýndan çýkarýlan peynir mayalarý temizdir. Ayný þekilde koyun ve deve gibi ölmüþ hayvanlarýn memelerinden çýkacak sütler de temizdir. Bedenlerin temiz olmamasý, sütlerini etkilemez.
54- Atlar, savaþa yarayan kýymetli hayvanlardýr. Bu bakýmdan bunlarýn etlerini yemek Ýmam Azam'a göre, tahrimen mekruhtur. Ýki Ýmama göre ise, tenzihen mekruhtur.
55- Yabanî olmayan (ehli) merkeblerin ve analarý merkeb olan katýrlarýn etleri haram veya tahrimen mekruhtur. Yabanî merkeblerin ve analarý sýðýr olan katýrlarýn etleri ise haram deðildir. Hayvanlar yenme bakýmýndan anaya baðlýdýrlar.
(Ýmam Malik'den rivayete göre, ehli merkeblerin etleri mekruh, bir rivayete göre de haramdýr. Meþhur olan görüþe göre, atlarýn etleri de haramdýr. Ýmam Þafiî ile Ýmam Ahmed'e göre, atlarýn etleri mekruh deðildir.)
56- Devamlý olarak suda yaþayýp barýnan hayvanlardan her nevi balýk etleri yenebilir, helaldir. Kalkan balýðý, sazan balýðý, yunus balýðý, yýlan balýðý bunlardandýr. Fakat diðer su hayvanlarý çirkin þeylerden sayýlýr, yenmeleri caiz olmaz. Yengeç, midye, istiridye, istakoz gibi olanlar helal deðildir, etleri yenmez.
Yine, deniz insaný, deniz aygýrý, deniz hýnzýrý gibi balýk þeklinde bulunmayan deniz hayvanlarýnýn yenmeleri helal olmadýðý gibi, avlanmalarý da helal görülmemektedir.
57- Dýþtan bir etki olmaksýzýn kendi kendine suda ölüp su yüzüne çýkan balýklar yenmez. Fakat suyun açýlýp kurumasýndan, fazla sýcak veya soðuktan ölen veya kuþlar tarafýndan öldürülen, su içinde baðlý tutulmakla ve buz içinde sýkýþmakla ölen balýklar yenir. Balýklarda boðazlamaya gerek yoktur.
58- Göle veya denize atýlan balýk otunu yemekle göl veya deniz içinde ölen veya avlanýp da sudan çýkarýlmadan baþlarýna tokmakla vurulup öldürülen ve að içinde kurtulamayýp ölen balýklarýn yenmeleri de helaldir.
59- Balýklar temiz olmayan sularýn içinde bulunmuþ olsalar da etleri yenebilir.
Avlanan bir balýðýn içinden çýkan bir balýk saðlam ise, o da yenebilir, saðlam deðilse yenmez.
60- Boðazlanan bir hayvanýn karnýndan çýkan yavrusu, Ýmam Azam'a göre yenmez. Anasýnýn boðazlanmýþ olmasý, yavrusu için yeterli olmaz. Bir canlýnýn boðazlanmasý ile iki canlý boðazlanmýþ olamaz. Çýkan yavru canlý ise boðazlanmak suretiyle yenilebilir.
(Üç imamýn (Þafiî, Malik ve Ýmam Ahmed) görüþleri de böyledir.)
61- Canlý olup olmadýðý bilinemeyen bir hayvan boðazlanýrken hareket ederse veya boðazlanan diri hayvanlardan çýkan kan gibi bir kan çýkarsa, eti yenebilir. Çünkü bunlar hayat alametleridir. Ancak, sadece gözünü veya aðzýný açmasý veya ayaðýný uzatmasý bir hareket sayýlmaz. Böyle bir hayvanýn kesilirken gözünü yummasý, hayatýn varlýðýna delalet eder.
62- Hayvanlarýn "Demi mesfuh = Akar kan" denilen kanlarý temiz deðildir. Burada Besmele ile kesilmiþ olup olmamalarý eþittir.
Eti yenen hayvanlardan Besmele ile kesilenlerin içlerinde kalýp akmayan kanlarý temizdir. Bunlarýn karaciðer ve dalaklarý da temizdir. Bunlardaki kanlar paktýr.
Kesilen bir koyunun ödü, bezesi, idrar torbasý, cinsel organlarý, yumurtalarý mekruhtur, bunlar yenmemelidir.
63- Domuzun bütün cüzleri pistir, bunlar temiz olmazlar, hiç bir þeyi helal deðildir. Yalnýz kýllarýndan yararlanýp yararlanýlamayacaðý konusunda ihtilaf vardýr. Ýki imam ile Ýmam Þafiîye göre domuzun kýllarýndan badana fýrçasý yapýlmasý ve bunlarla ayakkabý dikilmesi caizdir. Öyle ki, bu kýllardan bir mikdar az su içine düþecek olsa, o su Ýmam Muhammed'e göre pislenmiþ olmaz. Çünkü bu kýllarla yararlanmaya izin verilmesi, temizliðine delildir. Fakat Ýmam Ebû Yusuf'a göre, bu yararlanma için olan izin, bir zaruretten dolayýdýr, suya düþme halini kapsamaz. Onun için, içine düþtüðü az bir suyu temizlikten çýkarýr, bozar. Domuzlarýn Ýslam ülkesi olmayan yerlere ***ürülüp orada müslüman olmayanlara satýlmasý caizdir.
64- Bir misafire ikram olmak üzere Besmele ile kesilen herhangi bir eti yenen hayvanýn eti yenebilir; ikram niyeti olunca Allah rýzasý için boðazlanmýþ olur. Fakat herhangi bir adamýn geliþine hürmet olsun diye sadece o þahýs için kesilirse, besmele olsa bile, yenmez. Çünkü bu Allah için misafire ikram deðil, o büyük görülen zata tazim için kesilmiþ sayýlýr. Onun için misafirliði gözeterek insana ikramda bulunmalý ve yedirmeli, niyet bu olmalýdýr.
Yine, herhangi bir ölüye tazim için kabir üzerinde kesilen kurbanýn eti de helal olmaz. Kurban Allah rýzasý için kesilir ve onun sevabý istenilen bir müslümana baðýþlanabilir.
-
15.Aðustos.2015, 00:35
#8
- Offline
Uye No : 15638
- KÝMLERÝN BOÐAZLAYACAÐI HAYVANLARIN ETÝ YENÝR VEYA YENMEZ
65- Müslümanlarýn ve kitab ehli olan Yahudî ve Hýristiyanlarýn, kadýn dahi olsalar, Besmele ile (Allah'ýn adýný anarak) boðazlayacak olduklarý hayvanlarýn, eti yenen hayvanlar olmak þartýyle etleri yenir. Besmele tam kesim anýnda olacaktýr, bu þarttýr. Kesim anýnda bir þey yemek suretiyle veya baþkasý ile konuþmakla önceki besmeleye ara verilerek meclis deðiþirse, bu yeterli olmaz. Yeniden Besmele getirmek gerekir.
Müslüman veya kitab ehlinden olan ve Bismillah demeye gücü yeten bir çocuðun veya delinin, dilsizin, sünnetsizin ve sarhoþun Besmeleyle kesecekleri bu tür hayvanlarýn etleri de yenebilir.
66- Besmelenin unutularak terk edilmiþ olmasý zarar vermez. Hatta kitab ehlinin Besmele deyip demedikleri bilinmediði takdirde de kestikleri eti yenen hayvanlar helal olur. Çoðunluðun görüþü budur.
67- Mecûsîlerin, putlara tapanlarýn, hak dinden çýkanlarýn (mürtedlerin), Besmeleyi kasden terk eden müslümanlarýn veya kitab ehlinin kestikleri yenemez. Bu hayvanlarýn etleri haram olur.
Konu Bilgileri
Bu Konuya Gözatan Kullanýcýlar
Þu an 1 kullanýcý var. (0 üye ve 1 konuk)
Benzer Konular
-
YÜCE DÝNÝMÝZ ÝSLAM forum içinde, yazan Dadaloglu
Yorum: 11
Son Mesaj: 03.Eylül.2016, 21:01
-
Gusül-Hayz-Abdest-Namaz forum içinde, yazan Dadaloglu
Yorum: 59
Son Mesaj: 15.Ekim.2015, 21:18
-
Mübarek gün ve geceler forum içinde, yazan Dadaloglu
Yorum: 26
Son Mesaj: 15.Haziran.2015, 13:19
-
Basketbol forum içinde, yazan kaptan-8
Yorum: 0
Son Mesaj: 13.Ocak.2015, 07:23
-
Výdeo Paylaþým Alaný forum içinde, yazan Mest
Yorum: 0
Son Mesaj: 11.Eylül.2014, 13:52
Bu Konudaki Etiketler
Yetkileriniz
- Konu Acma Yetkiniz Yok
- Cevap Yazma Yetkiniz Yok
- Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
- Mesajýnýzý Deðiþtirme Yetkiniz Yok
-
Forum Kurallarý