Bilgilendirme : Bu konu 3807 gün önce baþlatýldý . Konu baþlangýnç tarihi güncel deðilse Konu güncelliðini yitirmiþ yada bu konu ile ilgili son cevap yazýlmýþ olabilir. Eðer yazýnýz doðrudan bu konu ile ilgili deðil ise yeni bir konu baþlatmanýzý tavsiye ederiz....
ESMÂÜ'L-HÜSNA (ALLAH C.C 'nin GÜZEL ÝSÝMLERÝ)
Yaþadýðýmýz dünya, felekler, yýldýzlar, ay ve güneþ birer âlemdir. Bütün bu âlemler bir ahenk içindedirler. Bu, Allah'ýn Rab sýfatýnýn bir tecellisidir. Dünyadaki düzenin kaidelerini koyup, varlýklarý bir ahenk içinde yaþatma da Rab sýfatýnýn gereðidir.
Doðmamýz, büyümemiz, ölmemiz, insanlardâki yücelik, ahlâk, terbiye, kemal hep Rubûbiyet sýfatýnýn yansýmasýndandýr. Gözün görmesi, aklýn ermesi, bütün iþ ve hareketler, olma ve oluþma Rab
Bu konu 315844 kez görüntülendi 99 yorum aldý ...
Esmâü'l-Hüsna (Allah c.c nin Güzel isimleri) ve Anlamlari
315844 Reviews
-
- Offline
Uye No : 15638
Esmâü'l-Hüsna (Allah c.c nin Güzel isimleri) ve Anlamlari
ESMÂÜ'L-HÜSNA (ALLAH C.C 'nin GÜZEL ÝSÝMLERÝ)
Yaþadýðýmýz dünya, felekler, yýldýzlar, ay ve güneþ birer âlemdir. Bütün bu âlemler bir ahenk içindedirler. Bu, Allah'ýn Rab sýfatýnýn bir tecellisidir. Dünyadaki düzenin kaidelerini koyup, varlýklarý bir ahenk içinde yaþatma da Rab sýfatýnýn gereðidir.
Doðmamýz, büyümemiz, ölmemiz, insanlardâki yücelik, ahlâk, terbiye, kemal hep Rubûbiyet sýfatýnýn yansýmasýndandýr. Gözün görmesi, aklýn ermesi, bütün iþ ve hareketler, olma ve oluþma Rab sýfatýnýn bir tecellisidir. Onsuz bir hareket ve düþünce yoktur.
Gerek Kur'ân-ý Kerîm'de gerek hâdis-i þeriflerde gecen birçok güzel ismi vardýr. Aslýnda bu isimleri iki grupta ele almak mümkündür:
a) Hak Teâlâ'nýn zatýna mahsus bir özel isim olan "Allah" lâfz-ý þerifi Ondan baþka bir varlýk hakkýnda kullanýlmamýþtýr. Kullanýlmasý caiz deðildir. Bu ismin tesniyesi (ikil siðasý) ve çoðulu da yoktur. Bir baþka dile tercüme edilemez, hiçbir kelime onun yerini tutamaz.
b) Allahu Teâlâ'nýn ikinci gruba giren isimleri, sýfatlarýndan alýnan isimlerdir. Ayet ve Hadislerde Cenâb-ý Hakk'ýn pekçok güzel isminden bahsedilir. Bunlardan her biri O'nun sýfatlarý ile ilgili ve onlardan alýnan isimlerdir. Rahman, Rahîm, Âlîm, Hâlik vs. gibi. Bu isimler bir baþka dile tercüme edilebilir. Meselâ, Hâlik ismi, yaratan veya yaratýcý olarak söylenebilir. Müminin Allah hakkýndaki inancý, O'nun zâtýnýn mukâddes olduðu, diðer zat ve eþyâyâ benzemediði, yüce sýfatlarla sýfatlandýðýdýr. Allah kendisini Esmâü'l-Hüsnâ en güzel isimler ile isimlendirmiþtir (el-A ‚râf, 7/180; el-Isrâ, 17/1 10; Tâhâ, 20/7; el-Haþr, 59/24). Doksan dokuz adet olan bu isimlerin basýnda "Allah gelir. Diðer isimlerin hiçbiri anlam ve içerik itibarýyla "Allah" isminin yerini alamaz. Bu nedenle, Islâm'a girecek kiþi, "Lâ ilâhe Illâllah" der; "Lâ ilâhe illarahman" demez. Namaza baþlarken, "Allahü Ekber"der; "Rahman Ekber" diyemez. Allahu Teâlâ'nýn bütün isimleri güzeldir. Kur'an-ý Kerîm'de, "Allah'ýn güzel isimleri vardýr. O halde Allah'a o güzel isimlerle dua edin" (el-A'râf, 7/180);
"De ki: "Ister Allah deyip dua edin, ister Rahman deyip dua edin; hangisi ile dua ederseniz edin, onun güzel isimleri vardýr " (el-Isrâ, 1 7/110) buyurulmuþtur
Peygamber efendimiz de bir hadislerinde þöyle buyurmuþtur: "Allahu Teâlâ'nýn doksan dokuz ismi vardýr. O isimleri kim ezberlerse (sayar, manasýný anlar ve þuûruna ererse) cennete gider. þüphesiz, Allah tektir ve tek olmayý sever" (Buhârî, Daavât, 68). Allahu Teâlâ'nýn isimleri doksandokuz isimden ibaret deðildir. O'nun ayet ve Hadislerde gecen baþka isimleri de vardýr. Yalnýz Tirmizî ve Ibn Mâce'de geçen bir hadiste bu doksandokuz isim teker teker sayýlmýþtýr.
-
25.Temmuz.2015, 23:46
#65
- Offline
Uye No : 15638
EL KAYYÛM : Gökleri ve yeri, herþeyi tutan yani Bütün mahlukatý var kýlýp varlýðýný devam ettiren anlamýna gelir.
Cenab-ý Hak buyuruyor.
"Allah, O'ndan baþka tanrý yoktur; O, hayydir, kayyûmdur. " (Bakara, 255)
"Ölümsüz ve daima diri olan Allah'a güvenip dayan." (Furkan, 58)
Allah zatý ve yüceliði ile vardýr; her þeyin var olmasý, varlýðýný sürdürmesi, ayakta durmasý O'nun varlýðýna baðlýdýr.
Kur'an-ý Kerim'de Hay ismi ile çoðu zamanda birlikte zikredilir. Bu isimlerin, "Ýsm-i A 'zam" olduðu da söylenmiþtir.
Bu ismin çeþitli tanýmlamalarý vardýr:
Katede'nin görüþü: Kayyûm, yaratýklarýný koruyup idare eden, iþlerini düzenleyendir.
Hasan Basri: Kayyûm, iyi ya da kötü yaptýklarýnýn karþýlýðýný vermek için her canlýnýn baþýnda duran ve onu gözetleyendir. O, her þeyi bilir ve hiçbir þey O'na gizli kalmaz.
El-Hattabi:Kayyûm, sonu olmayan ve varlýðý daim olandýr
Kayyûm, Allah'ýn kusursuz güç, kuvvet ve üstünlüðe sahip olduðunu gösterir. O, yalnýz baþýna kâimdir. ayakta kalmak için hiçbir yönden kimseye ihtiyacý yoktur.
-
-
25.Temmuz.2015, 23:47
#66
- Offline
Uye No : 15638
EL VÂCÝD : Ýstediðini istediði anda bulan yani Ýstediði an arzu ettiðini bulan anlamýna gelir.
Bu isim Kur'an'da zikredilmemiþtir.
Vâcid kelimesi, bulan, vücuda getiren, hiçbir þeye ihtiyacý olmayan anlamýna gelir. Yüce Allah istediði þeyi, istediði canlýyý istediði zaman bulur, hükmünü infaz eder. Bir þeyi bulmak için, meydana getirmek için O'nun zamana, mekana, plana veya baþka bir þeye ihtiyacý yoktur. Hiçbir canlý O'ndan gizlenemez. Hiçbir þey O'ndan kaçamaz. O'nun hiçbir þeye ihtiyacý yoktur. Her þey O'na muhtaçtýr.
-
25.Temmuz.2015, 23:48
#67
- Offline
Uye No : 15638
EL MÂCÝD : Kadr ve þaný büyük, kerem ve iyilikleri pek çok yani Þanlý, namlý anlamýna gelir.
Bu isme olan ihtiyaç, Allah katýndaki bütün þerefli makamlara ulaþmak adýna duyulan bir ihtiyaçtýr.
Mevla'nýn kullarýna verdiði nimetler ölçüsüzdür. Çünkü O, sevdiði kullarýna ölçüsüz verir, karþýlýksýz ikram eder ve dilediði an onlarý maðfiret buyurur. Zira O'nun ihsaný boldur. Bunu bilmek ve O'na þükretmek lazýmdýr.
-
25.Temmuz.2015, 23:49
#68
- Offline
Uye No : 15638
EL VAHÝD : TEK, Zatýnda, sýfatlarýnda, iþlerinde, hükümlerinde, isimlerinde asla ortaðý ve benzeri olmayan yani Bir olan, zat ve sýfatlarýnda ve isimlerinde ortaðý bulunmayan anlamýna gelir.
Cenab-ý Hak buyuruyor:
"De ki: O, Allah birdir." (Ýhlas, 1)
"Yemin ederim ki, ilâhýnýz birdir." (Saffat, 4)
"O ancak bir tek Allah'týr." (Enam, 19)
"Tek ve kahhâr olan Allah'tan baþka bir tanrý yoktur." (Sad, 65)
"Ýlâhýnýz bir tek Allah'týr. O'ndan baþka ilâh yoktur." (Bakara, 163)
Allah'ýn, zatýnda, sýfatlarýnda ve fiillerinde bölünmesi ve sayýsýnýn artmasý söz konusu olmayan ve bir ve tek olduðunu ifade eden ismidir.
Ezelde yalnýz Allah vardý. Baþka hiçbir þey yoktu. Hz.Peygamber bir hadislerinde bu anlama þöyle iþaret etmiþtir.
"Sadece Allah vardý O'nunla birlikte hiçbir þey yoktu".
-
25.Temmuz.2015, 23:51
#69
- Offline
Uye No : 15638
ES SAMED : Ýhtiyaçlarý ve sýkýntýlarý gideren tek merci yani Varlýklarýn ihtiyaçlarýnýn varacaðý ve bitirileceði yer anlamýna gelir.
Cenab-ý Hak buyuruyor:
" De ki: O, Allah birdir. Allah sameddir." (Ýhlas, 1-2)
Samed ismi, Kur"ân"ýn göðsüne tek sýra dizilmiþ inci taneleri gibi duran Ýhlas ayetleri içinde bir “dürr-ü yekta”dýr, eþsiz bir incidir. Ýhlas"ý Kur"ân içinde özel yapan sýr her ne ise, Samed"i Ýhlas"a özel kýlan sýr da o olmalýdýr. Çünkü, Kur"ân"da Samed ismi sadece Ýhlas Sûresinde geçer. Ýhlas Sûresi, içinde Samed ismi olduðu için “Ýhlas” olmuþ olmalý. Samed ismi de, “Ýhlas”ýn içinde yer aldýðý için anlamýný bulmuþ olmalý.
-
25.Temmuz.2015, 23:52
#70
- Offline
Uye No : 15638
EL KÂDÝR : Ýstediðini istediði gibi yapmaya gücü yeten yani Kudreti herþeye ulaþan anlamýna gelir.
Cenab-ý Hak buyuruyor:
"Þüphesiz Allah her þeye kadirdir." (Bakara, 148)
"Evet O, her þeye kadirdir." (Ahkaf, 33)
Yerde ve gökte ne varsa hepsine kudreti yetiyor ve artýyor. Bildiðimiz ve bilmediðimiz alemlerin tümüne ve onlarýn hareketlerine intizam saðlayan þüphesiz Hz.Allah'týr.
-
25.Temmuz.2015, 23:53
#71
- Offline
Uye No : 15638
EL MUKTEDÝR : uvvet ve kudret sahipleri üzerinde istediði gibi tasarrufta bulunan yani Ýktidarý ve kudreti sonsuz olan ve herþeye muktedir bulunan anlamýna gelir.
Cenab-ý Hak buyuruyor:
"Allah, her þey üzerinde iktidar sahibidir." (Kehf, 45)
"Biz de onlarý güç ve kudretimize lâyýk bir þekilde yakaladýk." (Kamer, 42)
"Peki Allah'ýn, ölüleri tekrar diriltmeye gücü yetmez mi?" (Kýyamet, 40)
-
25.Temmuz.2015, 23:54
#72
- Offline
Uye No : 15638
EL MUKADDÝM: Ýstediðini ileri geçiren, öne alan yani Dilediðini maddii manevi nimetler verip öne geçiren anlamýna gelir.
Yüce Allah, istediði kimseleri önegeçirir. Bu öne geçirmedini konularda olduðu gibi yaradýlýþ ve maddi konularda da olur. Yüce Allah, canlýlarýn kimini önce, kimini de sonra yaratmýþtýr. Kimine zenginlik vermiþtir, kimine vermemiþtir.
Konu Bilgileri
Bu Konuya Gözatan Kullanýcýlar
Þu an 1 kullanýcý var. (0 üye ve 1 konuk)
Benzer Konular
-
Diðer Sporlar forum içinde, yazan kaptan-8
Yorum: 0
Son Mesaj: 05.Kasým.2016, 22:07
-
Uygulamalar forum içinde, yazan zarali58
Yorum: 0
Son Mesaj: 21.Haziran.2016, 15:17
-
Výdeo Paylaþým Alaný forum içinde, yazan Mest
Yorum: 0
Son Mesaj: 06.Nisan.2015, 13:59
-
Bunlarý Biliyormusunuz forum içinde, yazan kaptan-8
Yorum: 0
Son Mesaj: 05.Nisan.2014, 07:00
Bu Konudaki Etiketler
Yetkileriniz
- Konu Acma Yetkiniz Yok
- Cevap Yazma Yetkiniz Yok
- Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
- Mesajýnýzý Deðiþtirme Yetkiniz Yok
-
Forum Kurallarý