DUYURU PANOSU
FORUMUMUZDA TÝVÝBU, D-SMART ,DÝGÝTURK-BEÝN KANALLARI YERLÝ - YABANCI PLATFORMLARLA ÝLGÝLÝ ,KART PAYLAÞIMI ,ÝPTV ,SERVER PAYLAÞIMDA BULUNMAK,HACK ÝLE KONULAR ve SPONSORLARIMIZ DIÞINDA HERHANGÝ BÝR ÜRÜN SATIÞI YAPMAK YASAKTIR 

Ýletiþim


 WHATSAPP +905354035843


ERK@L


onlineuydudestek@gmail.com

×

NOTICE Bilgilendirme : Bu konu 3443 gün önce baþlatýldý . Konu baþlangýnç tarihi güncel deðilse Konu güncelliðini yitirmiþ yada bu konu ile ilgili son cevap yazýlmýþ olabilir. Eðer yazýnýz doðrudan bu konu ile ilgili deðil ise yeni bir konu baþlatmanýzý tavsiye ederiz....

Hayz ilmiSual: Hayz ve nifas bilgilerini öðrenmek farz mýdýr? CEVAP Evet, kadýn erkek her Müslümanýn, ilmihâl bilgilerini öðrenmesi farzdýr. Bunun için kocasý kadýna öðretmeli, kendisi bilmiyorsa, bilen kadýnlardan öðrenmesi için izin vermelidir. Kocasý izin vermeyen kadýnýn, ondan izinsiz gidip öðrenmesi gerekir; çünkü abdest, namaz, Kur’an-ý kerim, oruç, hac, balið olmak, evlenmek, boþanmak, iddet beklemek gibi hususlar ve ibadetler için, hayz ilmini öðrenmek þarttýr. Bir kýz, hayz

Bu konu 24531 kez görüntülendi 27 yorum aldý ...
Hayz ve Nifas 24531 Reviews

    Konuyu Deðerlendir: Hayz ve Nifas

    5 üzerinden | Toplam: 0 kiþi oyladý ve 24531 kez incelendi.

 
Sayfa 1/4 1 ... Son
  1. #1
    Dadaloglu - ait Kullanýcý Resmi (Avatar)
    Offline

    Uye No : 15638
    Üyelik tarihi
    27 Aralýk 2014
    Konum
    Yurtdisi
    Mesajlar
    2.142
     
     Uydu Alýcýsý
     
     Korax ipplus HD 

    Standart Hayz ve Nifas

    Hayz ilmi

    Sual: Hayz ve nifas bilgilerini öðrenmek farz mýdýr?
    CEVAP
    Evet, kadýn erkek her Müslümanýn, ilmihâl bilgilerini öðrenmesi farzdýr. Bunun için kocasý kadýna öðretmeli, kendisi bilmiyorsa, bilen kadýnlardan öðrenmesi için izin vermelidir. Kocasý izin vermeyen kadýnýn, ondan izinsiz gidip öðrenmesi gerekir; çünkü abdest, namaz, Kur’an-ý kerim, oruç, hac, balið olmak, evlenmek, boþanmak, iddet beklemek gibi hususlar ve ibadetler için, hayz ilmini öðrenmek þarttýr.

    Bir kýz, hayz görmeye baþlayýnca bâliga, yani kadýn olur. Hayz görmeyen kýz, 15yaþ tamam olunca, büluða ermiþ [bâliga] olur. 8 yaþýný tamamlayan kýza, anasýnýn, anasý yoksa ninelerinin, ablalarýnýn, hala ve teyzelerinin hayz ve nifas ilmini öðretmeleri farzdýr. Öðretmezlerse, kendileri ve kocalarý büyük günaha girerler.

    Hayz bilgisi o kadar zor deðildir. Zor olsaydý dinimiz, âlim cahil herkesin öðrenmesini emretmezdi. Temel kaideleri öðrenince, anlaþýlmayacak bir þey yoktur.

    Buhara’da Ahmed bin Hafs isminde bir genç evlenmiþti. Ýlk gece, kýz buna, (Hayz ilmini öðrendin mi?) dedi. Hayýr deyince, kýz “Allahü teâlâ, (Kendinizi ve emrinizde olanlarý ateþten koruyun) buyurdu. Cahil olan nasýl koruyabilir?” dedi. Bu söz gence çok tesir etti. Hanýmýný Allahü teâlâya emanet ederek, Merv’de yýllarca ilim tahsil edip âlim olarak evine döndü. Hocasý, buna Ebu Hafs-i kebir ismini koydu.

    Özel günler defteri tutmak gerekir
    Bir aydaki kanlý ve temiz günlerin, hangilerinin hayz, hangilerinin istihaza olduðunu tespit edebilmek için, bundan bir önceki ayda, kaç gün temiz kalýndýðýnýn, kaç gün hayz olduðunun bilinmesi þarttýr.

    Eðer bundan önceki ay, 10 günden fazla kan gelmiþse, 10 günden az gelen yani istihazasýz olan son aydaki kan durumunu da bilmek gerekir.

    Maliki mezhebini taklit edenlerin, þimdiye kadar gördüðü en çok hayz miktarýný da bilmesi gerekir, çünkü Malikî’de, âdetlerinden en çoðunun üç gün fazlasý hayz olur. Daha fazlasý ve 15 günden fazlasý istihaza olur.

    Kendisi tespit edemeyenler, sual sorarken de, kanlý ve temiz günlerin sayýsýný bildirilebilir veya çizelgelerini göndererek de sorabilirler. Temiz ve kanlý günleri bildirirken, mesela (23 gün temiz kaldý, 7 gün hayz olmuþtu, þimdi ise 25 temiz kaldýktan sonra 8 gün kan geldi) þeklinde bildirmek gerekir. Yani (Þu kadar gün geldi) diye rakamla yazmalý. (3 Ekim’den 9 Ekim’e kadar kan geldi) diye, tarihle yazmamalý. Öyle yazýnca bu tarihlerin de dâhil olup olmadýðý bilinemeyip, karýþýklýða sebep olabilir.

  2. #2
    Dadaloglu - ait Kullanýcý Resmi (Avatar)
    Offline

    Uye No : 15638
    Üyelik tarihi
    27 Aralýk 2014
    Konum
    Yurtdisi
    Mesajlar
    2.142
     
     Uydu Alýcýsý
     
     Korax ipplus HD 

    Standart

    Hayz ile ilgili bazi terimler;
    Hayz: Aybaþý veya regl.
    Fâsid kan: Hayz olmayan kan demektir. Bu kana istihaza da denir.
    Ýstihaza: Hayz olmayan kanlý günler. Buna özür de denir.
    Fâsid temizlik: Onbeþ veya daha ziyade temiz gün içinde fâsid kan yani istihaza kaný bulunursa, bu günlerin hepsine fâsid temizlik denir. Hayz müddeti içinde kan görülmeyen günlere de fâsid temizlik denir.
    Nifas: Lohusalýk hali.
    Ayise: Hayzdan kesilmiþ, yaþlý kadýn demektir. Ayise yaþý, Hanbeli’de 50, Hanefi’de 55, Þafii’de 60, Maliki’de 70’tir. Bu yaþlardan sonra gelen kan, hayz olmaz, istihaza olur.

    Dinde utanmak
    Sual: (Þeriatta utanma yoktur) sözünden, dinde bilinmesi gereken konularý mesela hayýz ve nifas bilgilerini öðrenmek için çekinmeden sormak gerektiði mi anlaþýlýyor?
    CEVAP
    Evet, edebine uygun olarak sormak gerekir. Sorulmazsa birçok haram iþlenmiþ olur. Her Müslüman erkek ve kadýnýn ilmihâl bilgilerini öðrenmesi farzdýr. Bu bilgiler içinde, (Hayz ve Nifas) bilgileri de çok önemlidir. Abdest, namaz, Kur'an-ý kerim, hac, balið olmak, evlenmek gibi iþler için, kadýn hâllerini bilmek þarttýr. Bunlarý bilmeyen, harama düþer, ibadeti sahih olmaz. Utanarak bu bilgileri öðrenmekten vazgeçmek caiz olmaz.

    Hazret-i Esma’nýn Peygamber efendimize nasýl gusledileceðini sorarken utanmasý üzerine, Hazret-i Âiþe validemiz, (Ensar kadýnlarý ne iyidir; utanmalarý, dinlerini öðrenmelerine mani olmuyor) buyurdu. (Buharî)

    Demek ki, ayýp olur diye kendisine farz olan bilgileri öðrenmemek yanlýþtýr. Peygamber efendimiz, mahrem konularý öðrenmekte utanmanýn mazeret olmadýðýný bildirmiþtir. (Tirmizî)

    Bir baþka hadis-i þerif:
    (Yellenmek abdesti bozar. Kadýnlara arkalarýndan temas etmeyiniz! Bilesiniz ki Allah gerçeði söylemekten hayâ etmez.) [Tirmizî]

    Bir âyet-i kerime meali de þöyledir:
    (Ey iman edenler! Peygamberin evine çat kapý girmeyin ve yemeðe izin verilmedikçe de girmeyin! Çaðrýlýrsanýz gidin! Yemek yenince de hemen daðýlýn! Sohbete de izinsiz gitmeyin! Çünkü bu hâliniz Resulümü üzüyor, ama utandýðý için size söyleyemiyor. Fakat Allah gerçeði söylemekten hayâ etmez.) [Ahzab 53] Hayâ etmek, utanmak demektir.

    Bu âyet ve hadisler, bilinmesi gereken gerçekleri söylemekte utanmanýn doðru olmadýðýný bildiriyor.

    Gazetemizin yazarlarýndan ilahiyat profesörü Ramazan Ayvallý hoca, çok lüzumlu konu olan hayz bilgilerinin önemini yazýyor. Bir okuyucu, (Biz ailece okumaktan utandýk) diyerek tepki gösteriyor. Ne biz, ne de okuyucu, nerelerde utanmak gerektiðini veya gerekmediðini elbette Allah'tan ve Resulünden daha iyi bilemeyiz. Onlarýn (Bu konularda utanma olmaz) buyurduðu yerlerde, (Biz utanýyoruz) diye, böyle bilgilere tepki göstererek farz olan emr-i marufa mâni olmak çok yanlýþtýr.

  3. #3
    Dadaloglu - ait Kullanýcý Resmi (Avatar)
    Offline

    Uye No : 15638
    Üyelik tarihi
    27 Aralýk 2014
    Konum
    Yurtdisi
    Mesajlar
    2.142
     
     Uydu Alýcýsý
     
     Korax ipplus HD 

    Standart

    Hayzýn [Âdetin] Deðiþmesi

    Kaide [kural]: Âdet zamaný belli olan, mesela 5 gün olan kadýn, bir kere, baþka sayýda, mesela 7 gün sahih kan görünce âdeti 7 gün olarak deðiþmiþ olur.

    Bu deðiþmeler, en fazla on güne kadar olur. 11 veya daha fazla kan devam ederse, önceki âdetten fazlasý özür olur. Temizlik sayýsý da, bir kere, baþka sayýda, mesela 20 gün iken, 25 güne çýkar veya en az 15 güne inerse, temizlik günü deðiþmiþ olur. On günlük hayz süresi içinde, kan görülen günler arasýnda bulunan temizlik günleri, fâsid temizlik olduðu için hayz kabul edilir, on günden sonraki kanlý günler ise, fâsid olduðu için temiz kabul edilir.

    Kaide: Yeni hayzdaki kan süresi, 10 günü geçerse ve bunun 3 veya daha fazla günü, önceki âdet zamaný günlerine rastlamazsa, âdet zamaný deðiþir; fakat gün sayýsý deðiþmez.

    Âdet zamanýna rastlarsa, rastladýðý gün sayýsý hayz, kalaný istihaza olur. 3 günden [72 saatten] 5 dakika bile az süren kan, hayz olmaz. Yeni baþlayan için 10günden çok sürse, 10 günü hayz, fazlasý istihaza olur. Yeni olmayanlarda âdetten çok olup, 10 günü de aþýnca, âdetten sonraki günlerde gelmiþ olan kan hayz olmaz, istihaza olur. Kan, âdet zamanýný aþýp, 10 günden önce kesilince, sahih temizlik görse, yani kan kesildikten sonra 15 gün içinde hiç gelmezse, kan geldiði günler hayzdýr, âdet günü deðiþmiþ olur. 15 gün içinde bir kere kan gelirse, âdetini aþmýþ olanlar hayz olmaz, istihaza olur.

    Kaide: Fâsid kan ve fâsid temizlik, âdeti deðiþtirmez.
    Mesela: Âdeti 5 gün olan kadýn, 10 günden fazla, mesela 13 gün kan görse, âdeti olan 5 günden fazla olan 8 günü istihaza, yani özür olur, âdeti deðiþmez, yine 5gündür. Sahih temizliði 20 gün olan bu kadýn, 13 gün kan görünce, sahih temizliðinin içine 8 gün fâsid kan karýþmýþtýr. 20 günlük sahih temizlik, fâsid temizlik haline dönmüþtür, âdeti yine 5 gün, temizliði de 20 gündür.

    Bir kadýn, genel olarak 10 günü geçmemek ve 3 günden az olmamak þartý ile, bir önceki âdetinin sayýsýna uygun kan görmezse âdeti deðiþir. Mesela, âdeti 6 iken, 7’ye, 8’e 9’a veya 10’a çýkarsa, yahut 5’e, 4’e veya 3’e inerse âdet sayýsý deðiþir.

    Âdeti 10 günden az olanlar:
    Kaide: Âdeti 5 gün iken, sahih temizlikten sonra 6 veya 7 veya 8 veya 9 veya 10 gün kan gelse, sonra tekrar sahih temizlik görse, kan gördüðü günler yeni hayz olur. Yani önceki âdeti 5 gün iken, yeni âdeti kan gördüðü gün kadar olur.

    Misaller:
    1) 5 kan ve 25 temiz iken, âdet zamanýnda 3 gün kan gelse, âdet sayýsý 5 iken 3 olur.

    2) 5 kan ve 25 temiz iken 26 temiz 4 kan görse, âdeti deðiþerek 4 gün olur.

    3) 5 kan ve 25 temiz iken, 6 kan olursa, 6 günden sonra 15 gün temizlik olursa, âdeti 6 güne, 7 kan olursa, âdeti 7 güne, 8 kan olursa, âdeti 8 güne, 9 kan olursa, âdeti 9 güne, 10 kan olursa, âdeti 10 güne çýkar. Yani on güne kadar kaç kan görülürse âdeti o kadar gün olur. Temizlik süresi de 25 ten 15’e düþer.

    4) 5 kan ve 55 temiz iken, 5 kan, 64 temiz, 7 kan görse, 7’si hayzdýr.

    5) 6 kan, 24 temiz iken, 27 temiz, 9 kan görse ve 15 gün temiz olsa, 9 günün hepsi hayzdýr.

    Âdeti 10 günden fazla sürenler:
    Kaide : Âdeti 10 günden fazla süren kadýn, istihazalý yani özürlü demektir. Çünkü âdetin en fazla süresi 10 gündür. Hayzýnýn kaç gün olduðunu tespit etmek için, bir önceki aydaki temizlik süresi ve âdet sayýsýný bilmek þarttýr.

    Misaller:
    Âdeti 24 gün temiz, 6 gün kan iken,
    1) 29 temiz, 12 kan görse, âdeti yine 6 gündür, son 6’sý istihazadýr. Temizlik süresi 29 olur.

    2) 30 temiz, 11 kan görse, âdeti yine 6 gündür, son 5’i istihazadýr. Temizlik süresi 30 olur.

    3) 21 temiz, 13 kan görse, âdeti yine 6 gündür, baþtan 3, sondan 4 kanlý gün istihazadýr.

    4) 28 temiz, 12 kan görse, bunun 2 günü önceki âdet zamanýna rastlar. 3’ten az olduðu için, ilk 6 günü hayz, geri kalan 6 günü istihaza olur. Temizlik süresi 28’e çýkar.

    5) 29 temiz, 11 kan görse, âdeti deðiþmez, yine âdeti 6 gün olur. son 5 günü de istihazadýr

    6) 30 temiz, 13 kan görse, âdeti yine 6 gündür, son 7 günü de istihazadýr.

    7) 31 temiz, 2 kan, 3 gün temiz, 7 kan görse, önceki âdeti 6 gün olduðu için, 2kanlý, 3 temiz ve kanlý olan 7 günün 1. günü olmak üzere, âdeti yine 6 gündür. 7kanlý günün son 6’sý istihazadýr. Yani toplam 12 günün ilk 6’sý hayz, son 6 günü ise istihazadýr.

    8) 33 temiz, 6 kan, 2 temiz, 3 kan görse, âdeti yine 6 gün olur. 3 kanlý gün istihazadýr.

    9) 34 temiz 7 kan, 1 temiz, 4 kan görse, âdeti yine 6 gündür, sonraki kanlar istihazadýr.

    10) 35 temiz, 2 kan, 3 temiz, 7 kan görse, 2 kanlý, 3 temiz ve kanlý olan 7 günün 1. günü olmak üzere, âdeti yine 6 gündür. Sondan 6 kanlý gün istihazadýr.

    11) 36 temiz, 7 kan, 2 temiz, 3 kan görse, âdeti yine 6 gün olur, sonraki kanlar istihazadýr.

    12) 37 temiz, 8 kan, 2 temiz, 4 kan görse, âdeti yine 6 gün olur, sonraki kanlar istihazadýr.

    10 günü aþanlarla ilgili farklý misaller:
    5 gün kan, 25 gün temiz iken,
    1) Yine 5 kan, 25 temiz iken, önceki âdet gününden baþlayarak kan akýp 10 günü aþýp devam etse, önceki âdeti kadar 5 gün hayz, diðerleri istihaza olur. Çünkü kan, önceki âdet günlerine rastlamýþtýr. Kan hep akarsa, bu kanlý günlerin 25’i temiz, 5 günü hayz kabul edilir.

    2) 26. gün kan görse, 27. gün temiz, sonra kan akýp 10 günü aþarak devam etse, önceki âdeti kadar 5 gün hayz, diðerleri istihaza olur. Çünkü önceki âdetinin ilk ve son günleri kanlýdýr. Kan akmaya devam ederse, bu kanlý günlerin 25’i temiz, 5 günü hayz kabul edilir.

    3-) 26, 27, 28. günleri kan görse, 29 ve 30. günü temiz olsa, sonra akýp, 10günü aþarak devam etse, önceki âdetinin ilk 3’ü hayzdýr. Çünkü kanlý gün, hayzýnýn üç gününe rastlamýþtýr. Sonra kan akmaya devam etse, kesilene kadar kanlý günlerin 25’i temiz, 3’ü hayz kabul edilir.

    4) 26. gün kan, 27 ve 28. günler temiz, 29 ve 30. günleri kan görse, 31 ve 32.gün temiz olsa, sonra hep aksa, hayzý yine 5 gün olur. Çünkü, hayzýn ilk ve son günleri [26 ve 30] kanlýdýr. Kan böyle akmaya devam ederse, kanlý günlerin 25’i temiz, 5 hayz kabul edilir.

    5) 26 ve27. günleri kan, 28 ve 29. günleri temiz, sonra 1 kan 5 gün temiz, sonra kan akmaya devam etse, âdeti deðiþmez, yine 5 gündür. Çünkü, hayzýn ilk ve son günleri kanlýdýr.

    6) 26 ve 27. günleri temiz, 28, 29 ve 30. günleri kan görse, 5 temizlikten sonra hep akmaya devam etse, âdeti 3 gün olur. Hep böyle devam ederse, 27 günü temiz 3 günü hayz kabul edilir.

    7) 26. gün kan, 27. gün temiz, 28. gün kan, 29. gün temiz ve 30. günden sonra akmaya devam etse, âdeti deðiþmez, ilk 5 günü hayz, ondan sonraki günler istihaza olur.

    Âdeti 5 kan ve 55 gün temiz iken,
    1) 5 kan, 15 temiz ve 11 kan görse, önceki âdeti içine kan rastlamaz. Âdetin sayýsý deðiþmez. 11 günün ilk 5’i hayz, geri kalan 6 gün istihazadýr. Temizlik de 15 güne iner.

    2) 46 temiz, 11 kan görse, 11 günün son ikisi, önceki âdet zamaný içinde ise de, 3’ten az olduðundan, sadece âdet zamaný deðiþir. Ýlk 5 günü hayz, geri kalan 6’sý istihazadýr.

    3) 47 temiz, 12 kan görse, bu 12 kanýn 8’i önceki temizlik ve 4’ü âdet günleri içindedir, âdeti 4 gün olur. Geri kalan 8 gün istihazadýr.

    4) 48 temiz, 12 kan görse, 12 günün 7’si temizlik ve 5’i önceki âdet içindedir, âdeti yine 5 gündür. Ýlk 7 günü görülen kan istihazadýr.

    5) 49 temiz, 11 kan görse, 11 günün 6’sý temizlik ve 5’i önceki âdet içindedir, âdeti yine 5 gündür. Kan görülen ilk 6 gün istihazadýr.

    6) 50 temiz, 11 kan görse, 51-55. gün arasýndaki 5 gün ile son 1 gün yani 61. gün istihaza, önceki âdet zamanýna rastlayan 56 dan 60. güne kadar olan [60. gün de dahil olmak üzere] 5 gün hayzdýr.

    7) 51 temiz, 12 kan görse, 12’nin 4’ü baþtan, 3’ü sondan olmak üzere 7’si önceki temizlik zamaný ve 5’i de önceki âdet zamaný içindedir, âdeti yine 5 gündür.

    8) 52 temiz, 11 kan görse, 11’ in 3’ü baþtan, 3’ü sondan olmak üzere 6’sý önceki temizlik zamaný ve 5’i de önceki âdet zamaný içindedir, âdeti yine 5 gündür.

    9) 53 temiz, 12 kan görse, 12’nin 2’si baþtan, 5’i sondan olmak üzere 7’si önceki temizlik zamaný ve 5’i de önceki âdet zamaný içindedir, âdeti yine 5 gündür.

    10) 55 temiz, 11 kan görse, ilk 5’i hayzdýr, çünkü önceki âdeti 5 gün idi. 6’sý istihazadýr. Âdetin yalnýz zamaný deðiþir, sayýsý deðiþmez. Temizlik yine 55 gün olur.

    11) 54 temiz, 12 kan görse, yine hayz günü eski âdetine uygun olarak 55 günden sonra baþlar, 5 gün hayz olur. Baþtan 1, sondan 6 gün istihaza olur. Temizlik yine 55 gün olur.

    12) 56 temiz, 11 kan görse, görülen kanýn 4 günü, önceki âdet zamanýna rastladýðý için, ilk 4 gün yeni âdeti olur. Sondan 7 günü de istihazadýr.

    13) 48 temiz 11 kan görse, 4 günü önceki hayzýnýn içinde olduðu için yeni âdeti 4gün olur. Baþtan 7 gün istihazadýr.

    14) 59 temiz, 11 kan görse, ilk 5’i hayzdýr, çünkü önceki âdeti 5 gün idi. 6’sý istihazadýr.

    15) 65 temiz, 13 kan görse, ilk 5’i hayzdýr, çünkü önceki âdeti 5 gün idi. 8’i istihazadýr.

    16) 62 temiz, 12 kan görse, ilk 5’i hayzdýr, çünkü önceki âdeti 5 gün idi. 7’si istihazadýr.

    17) 63 temiz, 14 kan görse, ilk 5’i hayzdýr, çünkü önceki âdeti 5 gün idi. 9’u istihazadýr.

    18) 20 temiz, 13 kan görse, ilk 5’i hayzdýr, çünkü önceki âdeti 5 gün idi. 8’i istihazadýr. Temizlik de 20 güne iner. Âdetin yalnýz zamaný deðiþir, sayýsý deðiþmez. Temizlik de deðiþir.

    19) 64 temiz, 11 kan görse, ilk 5’i hayzdýr, çünkü önceki âdeti 5 gün idi. 6’sý istihazadýr. Âdetin yalnýz zamaný deðiþir. Sayýsý deðiþmez. Temizliði de 55 iken 64 gün olur.

    Yeni âdeti önceki âdetine rastlayanlar:

    Kaide: On günden fazla kan görüp, 3 veya daha fazla kan günleri, önceki âdet günleri içinde bulunursa, yalnýz bu günleri hayz olup, kalaný istihaza olur.
    Mesela: 25 temiz, 5 kan iken, 26 temiz, 11 kan görse, ilk 4 günü hayz, son 7günü de istihaza olur.

    Kaide: Yeni hayzý 10 günü aþarak istihaza olursa ve bunun 3 veya daha çok günü önceki âdeti olan günlerine rastlar ve önceki âdetinin kalan son kýsmý yeni sahih temizliðe rastlarsa, âdeti olan günlere rastlayan günler, yeni âdeti olur.

    Misaller:
    1) 5 kan, 25 temiz iken, 18 temiz, 11 kan görse, bunun 3 günden fazlasý, yani 4günü, önceki âdetine rastladýðý için, âdeti 4 gün olur. Baþtan ilk 7 günü istihazadýr.

    2) 6 kan 24 temiz iken, 18 temiz, 11 kan görse, 5 kan, 6 günlük önceki âdet zamaný içine rastladýðý için yeni âdeti son 5 gün olur, ilk 6 günü istihazadýr. Eðer, 11 yerine 12 kan görse, yeni âdeti, âdet zamanýna rastlayan son 6 gündür. Kan süresi 10 günü geçtiði için ilk 6 kan istihazadýr.

    3) 5 kan, 25 temiz iken, 27 temiz, 12 kan görse, kanlý günlerden 3’ü âdetinin içine rastladýðý için âdeti 3 güne iner. Sonraki 9 kanlý gün istihaza olur.

    4) 6 kan, 25 temiz iken, 27 temiz, 12 kan görse, kanlý günlerden 4’ü önceki âdetinin içinde olduðu için yeni âdeti 4 güne iner. Sonraki 8 kanlý gün istihaza olur.

    Önceki âdet zamanýna rastlamayanlar:

    Kaide: Önceki sayýsýndan farklý olan sonraki kan günleri, 10 günden fazla olur ve bunun 3 veya daha fazla günü, önceki âdet günleri içinde bulunmazsa; âdetin zamaný deðiþir, sayýsý deðiþmez, ilk görüldüðü günden baþlar.

    Misaller:
    1) 24 temiz, 5 kan iken, 27 temiz, 11 kan görse, önceki âdetine 2 gün rastladýðý için âdeti yine 5 gündür, temizlik süresi de 27’ye çýkar. 11 kanýn ilk 5’i âdet, 6’sý istihazadýr.

    2) 5 kan, 20 temiz iken, 23 temiz, 12 kan görse, bunun 2’si önceki âdet zamanýna rastlar. Bu da, 3’ten az olduðu için, ilk 5’i hayz, 7’si istihaza olur. Temizlik de 23’e çýkar.

    3) Âdeti 25 temiz 5 hayýz olan bir kadýn, 28 temiz 12 kan görse, yani, âdet zamanýnýn baþtan 3 gününde görmeyip, sonra 12 gün görse; ilk görülen günden baþlayarak hayzý yine 5 gün olup, temizlik süresi deðiþmiþ olur.

    4) 35 temiz, 5 kan iken, 38 temiz, 12 kan görse, âdeti yine 5 gündür. Temizlik 38’e çýkar.

    Kýzlarda Hayzýn Baþlamasý
    1) Bir kýz, 3 kan, 15 temiz, 1 kan, 1 temiz, 3 kan görse, kan görülen ilk 3 gün ile, son 3 kanlý gün, 2 ayrý hayz olur. Çünkü, âdeti 3 gün olacaðýndan, ikinci hayz, aradaki 1 kandan baþlamaz. Bu 1 gün istihaza olur.

    2) Bir kýz, 3 kan, 1 temiz, 1 kan, 2 temiz, 1 kan, 1 temiz, 1 kan görse, bu 10 günün hepsi hayz olur. Eðer onuncu günden sonra, mesela 12. gün kan görse, bu kýzýn hayzý ilk gördüðü 3 gün olur, diðer günler istihaza olur. Eðer ilk gördüðü kan 5olsaydý, âdeti 5 gün olurdu.

    3) Bir kýz, ilk defa, 1 kan, 8 temiz ve 1 kan görse, 10 günün hepsi hayz olur. Fakat, 1 kan, 9 temiz ve 1 kan görse, hiçbiri hayz olmaz. Kan görülen iki gün istihaza olur. Çünkü, onuncu günden sonra görülen kandan önceki temizlik günleri, hayz sayýlmaz.

    Ýstimrarlý Haller

    Kýzda istimrar 4 türlü olur:

    1) Kaide: Ýlk görülen kan, akmaya devam ederse, yani hiç kesilmeden günde bir damla olsun akarsa, ilk 10 gün hayz, sonra 20 gün temiz kabul edilir.

    2) Kaide: Kýz, sahih kan ve sahih temizlikten sonra, herhangi bir zaman kan kesilmeden akarsa, bu kýz, âdeti belli olan kadýn olur.
    Misaller:
    a) Bir kýzýn âdeti 5 kan, 40 temiz iken, kan kesilmeden aksa, 5 günü hayz, 40günü istihaza kabul edilir. Kan kesilene kadar böyle devam eder, yani kanlý günlerin 5’i hayz, 40’ý istihaza olur.

    b) Bir kýzýn âdeti, 7 kan, 20 temiz iken, yine 7 kan ve 20 temiz olsa, sonra kan akmaya devam etse, bu kanlý günlerin 20’si istihaza, 7’si hayz kabul edilir.

    c) Bir kýzýn âdeti, 3 kan 27 temiz iken, tekrar âdeti görmeye baþlayýnca kan kesilmeden hep aksa, kan 11 gün akýnca, hemen gusledip namaz kýlar. Kan kesilene kadar, kanlý günlerin 3’ü hayz, 27’si istihaza olur.

    3) Kaide: Fâsid kan ve fâsid temizlik görse, ikisi de âdet kabul edilmez. Bu da iki türlü olur:
    a) Temizlik 15 günden az olduðu için fâsid ise:
    Ýlk görülen kan hep akmýþ gibi kabul edilir. Mesela, 11 kan ve 14 gün temiz olsa, sonra kesilmeden aksa, birinci kan, 10 günü aþtýðý için fâsiddir. 11. ve istimrarýn ilk 5 kan günleri temizlik günleri olup, bu 5. günden sonra, kanlý günlerin 10 günü hayz, 20 günü temiz kabul edilerek devam eder. Açýklama: Bir ay, genel olarak 30 gün kabul edilir. 30 günün 10 günü hayz olunca, 20 günü de temiz, yani istihazadýr. Kan kesilinceye kadar böyle devam eder.

    b) Temizlik tam olup, kanlý gün karýþtýðý için fâsid ise:
    Böyle Fâsid temizlik ile kan günleri toplamý 30’u geçmezse, yine ilk kan akmaya baþlamýþ gibi kabul edilir. 11 kan ve 15 gün temizlikten sonra kesilmeden kan akarsa, 16 günün ilk günü kanlý olduðu için, 15 temiz gün ve 1 kanlý gün fâsid temizlik kabul edilir. Kan akmaya devam ederse, 10 günü hayz, 20 günü istihaza kabul edilir.Kanlý günlerle temiz olan günlerin toplamý 30’u aþar ise, ilk 10 gün hayz olup, sonra istimrara kadar olan günlerin hepsi temiz kabul edilip, istimrardan sonra 10 gün hayz, 20 gün temiz olarak devam eder. Mesela: 12kan, sonra 20 gün temizlik, sonra kan akmaya devam ederse, bu kanlý günlerin 10 günü hayz, 20 günü istihaza kabul edilir.

    4) Kaide: Sahih kan ve fâsid temizlik görse, sahih kan günleri âdet olur. Sonra 30 güne kadar temizlik kabul edilir.
    Mesela: 5 kan ve 14 gün temizlikten sonra akmaya devam ederse, ilk 5 kan ve bundan sonra 25 gün temiz olur. Bu 25 günü tamamlamak için, istimrarýn ilk 11günü temiz kabul edilir. Bundan sonra, 5 günü hayz, 25 günü temiz olarak devam eder.

  4. #4
    Dadaloglu - ait Kullanýcý Resmi (Avatar)
    Offline

    Uye No : 15638
    Üyelik tarihi
    27 Aralýk 2014
    Konum
    Yurtdisi
    Mesajlar
    2.142
     
     Uydu Alýcýsý
     
     Korax ipplus HD 

    Standart

    Nifas kanlarý

    Nifas, doðumdan sonra gelen kan demektir. Elleri, ayaklarý, baþý belli olan düþükte gelen kan da nifastýr. Nifas zamanýnýn azý yoktur. Kan kesildiði zaman, gusledip namaza baþlar. Ama, önceki nifas âdeti kadar gün geçmeden, cima edemez. En çok zamaný 40 gündür. 40 gün tamam olunca, kan kesilmese de, gusledip, namaza baþlar. 40 günden sonra gelen kan, istihaza olur. O halde nifas gününü de ezberlemek ve Özel günler defteri’ne de yazmak gerekir.

    Ramazanda, imsak vaktinden sonra, hayzdan veya nifastan kesilen o gün yiyip içmez. Fakat, o günü kaza eder. Hayz ve nifas sahurdan sonra baþlarsa, ikindiden sonra da olsa, o gün yiyip içer.

    Düþükte parmaðý, aðzý veya burnu belli olursa, bütün çocuk doðurmuþ gibi olur. Hiçbir yeri belli deðilse, nifas olmaz. Fakat kan, 3 gün veya daha fazla akarsa ve hayzdan kesileli 15 gün veya daha çok olmuþsa, hayz olur. Eðer 3 günden az ise veya daha hayz kesileli 15 gün olmamýþ ise, hayz deðil, istihazadýr. Namazýný kýlar, orucunu tutar. Vaty için gusül gerekmez.

    Hayzýn 10 günü veya nifasýn 40 günü içinde, bir iki gün kan gelmese, kesildi sanýp, gusledip oruç tutsa, sonra yine süresi içinde kan gelse, hayz veya nifas olacaðý için, o oruçlarý kaza eder. Kesilince yine gusleder. 3 veya daha fazla kan gelip, âdetinden önce kesilse, gusledip namazýný kýlar. Ancak âdeti geçmedikçe vaty caiz olmaz. Nifas da böyledir.

    Eðer âdetten fazla kesilse, ama 10 günde veya daha az günde kesilse, hayzdýr. Eðer, kan, on günü aþsa, âdetinden ilerisi hayz olmaz, o günlerdeki namazlarý kaza eder. Nifasýn 40 günü de hayzýn 10 günü gibidir.

    Bir örnek verelim:
    Doðumdan sonra 5 gün kan gelip kesilse, 30 gün temiz kaldýktan sonra 5 gün daha kan gelse, aradaki 30 gün kan akmýþ sayýlýr. 40 günün tamamý nifas olur. 5 kan ve 30 temiz günden sonra 10 gün daha kan gelse, 40 günü geçen 5 kanlý gün istihaza olur.

    Düþükte nifas
    Sual: S. Ebediyye’de, (Elleri, ayaklarý, baþý belli olan düþükte gelen kan da nifastýr) deniyor. Bu durum, kendiliðinden olan düþüklere mahsus mudur, yoksa kendimiz hoplayarak, zýplayarak veya ilaçla düþürsek yine ayný hükümde midir?
    CEVAP
    Evet, ayný hükme girer. Kendi elimizle olmuþ veya olmamýþ fark etmez. Düþüðün elleri, ayaklarý, baþý belli ise nifas olur. Kürtajdan sonra gelen kan, istihazadýr.

    Hayzda da durum aynýdýr. Hayzý ilaçla geciktirsek, sonra kan gelse yine hayýz olur. Tersi de böyledir, yani temiz bir kadýn, en az 15 gün temiz geçtikten sonra, ilaç sebebiyle hayz olsa yine, gelen kan hayýz olur.

    Doðum yaparken
    Sual: Doðum esnasýnda akýntýlar oluyor. Bu akýntýlar nifas sayýlýr mý? Nifas çocuk doðduktan sonra mý baþlar? Bir de doðumdan sonra hiç kan gelmese, yine gusül gerekir mi?
    CEVAP
    Çocuðun yarýsýndan çoðu çýkýnca nifas baþlar. Daha önceki kanlar nifastan sayýlmaz. Özür sayýlýr. O akýntýlar varken de namaz kýlabilir.

    Doðum yaptýðý halde, kan görmemiþ olan kadýnýn, gusletmesi Ýmameyn’e göre gerekmez. Ýmam-ý a’zama göre ise, gusletmesi gerekir. Âlimlerin çoðu da, bu hükmü esas almýþlardýr.(Hindiye)

  5. #5
    Dadaloglu - ait Kullanýcý Resmi (Avatar)
    Offline

    Uye No : 15638
    Üyelik tarihi
    27 Aralýk 2014
    Konum
    Yurtdisi
    Mesajlar
    2.142
     
     Uydu Alýcýsý
     
     Korax ipplus HD 

    Standart

    Maliki’de Hayz ve Nifas

    1- Hayzýn en azý yoktur. Bir damla gelse de hayz kabul edilir. En fazlasý ise 15 gündür. 15 günden fazla gelirse istihaza [özür] olur. [Hanefi’de hayzýn en azý 3, en fazlasý 10 gündür. Bundan azý veya çoðu istihazadýr. Maliki’yi taklit eden kadýn, Hanefi’ye göre istihaza olup da, Maliki’ye göre hayz olan günlerde namaz kýlmaz, istihaza olan bu günleri daha sonra kaza eder. Mesela Hanefi’de bir kadýnýn âdeti 5 gün iken, 8., 12. ve 14. günleri kan görse, Hanefi’ye göre, âdeti yine 5’tir, kan görülen 8., 12. ve 14. günleri istihazadýr. Maliki’de ise, âdetinin en çoðunun üç gün fazlasý geçerli olur. Yani, âdeti 5 gün olduðu için adeti 8 güne çýkmýþ olur, diðer günler istihaza olur.]

    2- Ýkinci hayzýn olabilmesi için, aradan en az 15 gün geçmesi gerekir. 15 gün geçmeden kan gelirse, bu hayz deðildir, istihazadýr. Gusletmeden namaz kýlýnýr. [Hanefi’de de böyledir.]

    3- Ayiseden [70 yaþýndan sonra] gelen kan hayz deðil, istihazadýr. [Hanefi’de ayise yaþý 55, Maliki’yi taklit eden kadýn, bu günlerde kan gelirse, namaz kýlmaz; ama kesilince kaza eder.]

    4- Hamileden ve doðumdan önce gelen kan hayzdýr. [Hanefi’de istihazadýr. Maliki’yi taklit eden kadýn, bu kanlý günlerde, orucunu tutar fakat namaz kýlmaz. Namazýný daha sonra kaza eder.]

    5- Sezaryenle, yani karýn yarýlarak çocuk alýnýnca gelen kan nifas olmaz. [Hanefi’de nifas olur. Maliki’yi taklit eden Hanefi, burada kendi mezhebi olan Hanefi’ye uyar.]

    6- Nifasta kan gelen günlerin toplamýnýn azami süresi 60 gündür. [Hanefi’de, nifasýn baþlangýcýndan 40 güne kadar geçen temiz ve kanlý günlerin toplamýdýr. Maliki’yi taklit eden, nifas âdetinden sonrasýný veya nifas âdeti yoksa, 40 günden sonrasýný kaza eder.]

    7- Nifas görürken, 15 gün hiç kan gelmese, artýk temizlenmiþ olur. Bu 15 günlük temizlikten sonra tekrar kan gelirse, bu kan nifas deðil, hayz kanýdýr. [Hanefi’de ise 40 güne kadar nifastýr.]

    8- Nifasta 15 gün geçmeden yine kan gelirse nifas kaný olur. 15 gün geçtikten sonra gelirse hayz olur. Nifas kanlarý arasýnda 15 veya daha fazla temizlik olursa, artýk nifas bitmiþ demektir, 60 günü beklemek gerekmez. 15 veya daha sonra kan gelirse bu nifas deðil, hayz kaný olur.

    9- Hayz veya nifaslý kadýnýn göbekle diz arasýna çýplak olarak dokunmak caiz deðildir.

    10- Maliki’de, âdetinden en çoðunun, üç gün fazlasý hayz olur. Daha çoðu ve 15 günden fazlasý istihaza olur. (S. Ebediyye)

    Yani bir kadýnýn âdeti inip çýksa ve en çoðu 9 gün olsa, son ay 14 gün kan görse, Maliki’ye göre, bunun ancak, 9 + 3 = 12 günü hayz, diðer iki kanlý gün istihaza olur. Hanefi’ye göre ise, hayzý yine 9 gün olur, diðer kanlý günler istihaza olur. Eðer kesilmeden 15 gün devam etse, Maliki’ye göre, yine 12 günü hayz, geri kalaný istihaza olur. Maliki’yi taklit eden kadýn, âdeti olan 9 günden sonra kýlamadýðý namazlarý kaza eder.

    Mâlikî’ye göre hayz
    Sual: Mâlikî’yi taklit eden bir Hanefî’nin hayzýnýn en çoðu 6 iken þimdi þöyle olmuþtur:
    1. ay: 18 temiz 5 kan,
    2. ay: 15 temiz 12 kan,
    3. ay: 19 temiz 14 kan,
    4. ay: 25 temiz 15 kan,
    5. ay: 40 temiz 8 kan,
    6. ay: 25 temiz 11 kan.
    Hangi günleri hayzdýr?
    CEVAP
    1- Birinci aydaki âdet normaldir.

    2- Ýkinci aydaki kan durumu 10 günü geçtiði için istihaza var demektir. Hanefî’ye göre, kanlý günler önceki âdete 5 gün rastladýðýndan yalnýz rastlayan bu günler hayz olur. 12 kanlý günün ilk 3 günü istihaza, 5 günü hayz, sonraki 4 kanlý gün yine istihaza olur. Temizlik gün sayýsý deðiþmez. Hayzýnýn en çoðu 6 gün olduðuna göre, ikinci ayda Mâlikî’ye göre hayzý 6 + 3 = 9 gün olur. Hayzýnýn en çoðu da 9 güne çýkmýþ olur. 11. gün kan gelince istihaza olduðu anlaþýlýr, rastlayan yani yeni âdeti olan 5 günden önceki 3 gün ile sonraki 2 günü kaza eder.

    3- Üçüncü aydaki kanlý günler yine 10 günü aþtýðýndan istihaza var demektir. Ýstihaza olunca, istihaza olmayan son aydaki durum esas alýnýr. Hanefî’ye göre, 14 kanlý günün önceki âdete rastlayan ilk 4 günü hayz olur. Geri kalan 10 gün istihaza olur. Mâlikî’ye göre ise, ikinci aydaki hayzý, hayzýnýn en çoðu 9 gün olduðuna göre, en fazla 9 + 3 = 12 gün olur. Son 2 günü istihaza olur. 12. gün sonunda gusletmek gerekir. Hanefi’ye göre, ilk 4 hayzdan sonra kýlýnmayan 8günlük namaz kaza edilir.

    4- Dördüncü aydaki kanlý günler 10 günü aþtýðý için istihaza var demektir. Ýstihaza olduðu için yine birinci aydaki âdet esas alýnýp ona göre hesap yapýlýr. Hanefi’ye göre, önceki âdete rastlayan kanlý gün olmadýðýndan önceki âdet günü esas alýnýr. Hayzý 5 gün olur. Mâlikî’ye göre ise en çok görülen hayz 12 gün olduðundan, 12 + 3 = 15 güne kadar gelenler hayz olur. 15. gün bitiminde gusledilir. Hanefî’ye göre, kýlýnmayan 10 günlük namaz kaza edilir.

    5- Beþinci ayda istihaza olmadýðý için geçerli olan ilk hayz dikkate alýnmaz. Hanefî’ye göre, hayzý 8 güne, temizlik de 40 güne çýkmýþ olur. Malikî’de de hayzý 8 gün olur.

    6- Altýncý aydaki kanlý günler 10 günü aþtýðý için yine istihaza var demektir. Beþinci aydaki geçerli hayz esas alýnýr. Hayzý 8 gün, son 3 günü de istihaza olur. Mâlikî’ye göre ise, 11 güne kadar hayz sayýlacaðý için, 11. günün sonunda gusledip 8 günden sonra kýlmadýðý 3 günü kaza eder.

    Mâlikî’de hayzýn deðiþmesi
    Sual: Mâlikî’yi taklit eden bir Hanefî’nin hayzýnýn en çoðu 8 iken þimdi þöyle olmuþtur:
    1. ay: 45 temiz 3 kan,
    2. ay: 38 temiz 13 kan,
    3. ay: 43 temiz 14 kan,
    4. ay: 70 temiz 4 kan,
    5. ay: 49 temiz 15 kan,
    6. ay: 15 temiz 11 kan.
    Hangi günleri hayzdýr?
    CEVAP
    1- Birinci aydaki âdet normaldir.

    2- Ýkinci aydaki hayz durumu 10 günü geçtiði için istihaza var demektir. Hanefî’ye göre, kanlý günler önceki âdete 3 gün rastladýðýndan yalnýz rastlayan bu günler hayz olur. 13 kanlý günün, ilk 7 günü istihaza, önceki âdete rastlayan 3gün hayz, son 3 gün de yine istihazadýr. Mâlikî’ye göre ise, en çok görülen hayz 8 olduðundan, 8 + 3 = 11 güne kadar gelenler hayz olur. 11. gün sonunda gusledip kýlýnmayan ilk 7 günlük ve 3 gün hayzdan sonraki 1 günlük namaz kaza edilir. Son iki günü her iki mezhepte de istihaza olduðu için zaten namaz kýlýnýr.

    3- Üçüncü aydaki kanlý günler yine 10 günü aþtýðýndan istihaza vardýr.
    Ýstihaza olunca, istihaza olmayan en son aydaki durum esas alýnýr. Örnekte birinci ay esas alýnýr. Hanefî’ye göre, 14 kanlý günün ilk 2 günü istihaza, 3 gün önceki âdete rastladýðýndan hayz, sonraki 9 gün de yine istihazadýr. Mâlikî’ye göre ise en çok görülen hayz bir önceki ayda 8 + 3 = 11 idi. Bu ay ise 11 + 3 = 14olduðundan, 14. gün sonunda gusleder. Hanefî’ye göre, kýlýnmayan ilk 2 günlük ve 3 hayzdan sonraki 9 günlük namaz kaza edilir.

    4- Dördüncü ayda istihaza olmadýðý için geçerli olan ilk hayz dikkate alýnmaz. Hanefî’ye göre, hayzý 4 güne, temizlik de 70 güne çýkmýþ olur.

    5- Beþinci ayda kanlý günler 10 günü aþtýðý için yine istihaza vardýr. Ýstihaza olduðu için bir önceki aydaki âdet esas alýnýp ona göre hesap yapýlýr. Bir önceki aydaki geçerli âdeti 4 gündü. Hanefî’ye göre önceki âdete rastlayan kanlý gün olmadýðýndan önceki âdet günü esas alýnýr. 49 temiz 4 hayz, geri kalan 11 gün istihaza olur. Mâlikî’ye göre ise en çok görülen hayz bir önceki ayda 11 + 3 = 14idi. Bu ayda ise 14 + 3 = 17 olup bu sayý 15’i geçtiði için artýk hayz 15 kabul edilir. 15. günün bitiminde gusledip kýlýnmayan 11 günlük namaz kaza edilir.

    6- Altýncý aydaki kanlý günler 10 günü aþtýðý için yine istihaza vardýr. Dördüncü aydaki geçerli hayz esas alýnýr. Hanefî’ye göre, 11 kanlý günün ilk 4 günü hayz, kalan 7 günü de istihaza olur. Mâlikî’ye göre ise, 11. gün dolunca gusledip, kýlýnmayan 7 günlük namaz kaza edilir.

  6. #6
    Dadaloglu - ait Kullanýcý Resmi (Avatar)
    Offline

    Uye No : 15638
    Üyelik tarihi
    27 Aralýk 2014
    Konum
    Yurtdisi
    Mesajlar
    2.142
     
     Uydu Alýcýsý
     
     Korax ipplus HD 

    Standart

    Þafii’de Hayz ve Nifas

    1- Hayzýn en azý 1 gün, en fazlasý ise 15 gündür. 15 günden fazla gelirse istihaza [özür] olur.

    2- Temizlik süresi 15 gündür. 15 gün geçmeden kan gelirse, bu hayz deðildir, istihazadýr.

    3- 9 yaþýndan küçük kýz ve ayiseden [60 yaþýndan sonra] gelen kan hayz olmaz, özür olur.

    4- Nifasýn azami süresi 60 gündür. Azý için bir sýnýr yoktur. Hamileden gelen kan hayzdýr.

    5- Nifas kanamalarý arasýndaki temizlik günleri 15 günden az olursa nifas sayýlýr. Nifas kanlarý arasýnda 15 veya daha fazla temizlik olursa, artýk nifas bitmiþ demektir. 60 günü beklemek gerekmez. 15 veya daha sonra kan gelirse bu nifas deðil, hayz kaný olur.

    6- Hayz veya nifas sona erince, gusletmeden önce vaty haramdýr. [Hanefi’de caizdir.]

    7- Hayz veya nifaslý kadýnýn göbek ile diz arasýna çýplak olarak dokunmak caiz deðildir.

  7. #7
    Dadaloglu - ait Kullanýcý Resmi (Avatar)
    Offline

    Uye No : 15638
    Üyelik tarihi
    27 Aralýk 2014
    Konum
    Yurtdisi
    Mesajlar
    2.142
     
     Uydu Alýcýsý
     
     Korax ipplus HD 

    Standart

    Hanbeli’de Hayz ve Nifas

    1- Hayzýn en azý 1 gün, en fazlasý ise 15 gündür. 15 günden fazla gelirse istihaza [özür] olur.

    2- Ýkinci hayzýn olabilmesi için, aradan en az 13 gün geçmesi gerekir. 13 gün geçmeden kan gelirse, bu hayz deðildir, istihazadýr.

    3- 9 yaþýndan küçük kýz ve ayiseden [50 yaþýndan sonra] gelen kan hayz olmaz, özür olur.

    4- Hamileden gelen kan, hayz deðil, istihazadýr.

    5- Ýstihazalý kadýnla vaty haramdýr. Diðer üç mezhepte caizdir. Nifaslý kadýnýn kýrký çýkmadýkça temizlense bile vaty caiz olmaz. Diðer üç mezhepte caizdir. Hayz bittikten sonra, gusletmeden vaty üç mezhepte caiz deðildir. Hanefi’de caizdir. Hayzlý ve nifaslý kadýnýn, avret yeri hariç, göbek ile diz arasýna dokunmak Hanbeli’de caiz, Þafii ve Maliki’de caiz deðil. Hanefi’de ise Ýmam-ý a’zama göre caiz deðil, Ýmam-ý Muhammed’e göre caiz, fetva da böyledir.

    6- Nifasýn azami süresi Hanefi’deki gibi 40 gündür. Azý için bir sýnýr yoktur.

    7- Nifas görürken, kan gelmediði günler, temizdir, guslederek her ibadetini yapar. Kan geldiði günler namazýný, orucunu býrakýr. 40 güne kadar böyle devam eder.

  8. #8
    Dadaloglu - ait Kullanýcý Resmi (Avatar)
    Offline

    Uye No : 15638
    Üyelik tarihi
    27 Aralýk 2014
    Konum
    Yurtdisi
    Mesajlar
    2.142
     
     Uydu Alýcýsý
     
     Korax ipplus HD 

    Standart

    Hayzla ilgili sual ve cevaplar

    Sual 1: Bir kadýn, gece temiz yatýp, uyanýnca, çamaþýrýnda kan görse, hayzý ne zaman baþlar?
    CEVAP
    Gördüðü andan itibaren hayzý baþlamýþ sayýlýr. Ýsterse hayzý gece baþlamýþ olsun fark etmez. Mesela, gece yatsýyý kýlmadan yatýp, güneþ doðduktan sonra uyansa, hayzý gece baþlamýþ olsa bile, o günün yatsý ve sabah namazýný, temizlenince kaza etmesi gerekir. Çünkü hayzý güneþ doðduktan sonra baþlamýþ sayýlýyor.

    Sual 2: Hayzlý iken yatýp, uyanýnca temiz olduðunu gören bir kadýnýn, hayzý ne zaman bitmiþ olur?
    CEVAP
    Yatarken bitmiþ olur. Yatsý namazýný kýlmadan önce yatýp, sabah namazý vaktinde uyansa, yatarken, hayzý bitmiþ sayýlacaðý için, yatsý namazýný kaza etmesi gerekir.

    Sual 3: Ramazaný tam tutabilmek ve haccý zamanýnda yapabilmek için ilaç almak caiz mi?
    CEVAP
    Caizdir. Ama geciktirmek lazým deðildir.

    Sual 4: Hayzlý bir kadýn rüyada ihtilam olursa yýkanmasý gerekir mi?
    CEVAP
    Yýkanmasý gerekmez, ama yýkanýrsa iyi olur. Hayzý bitince tekrar yýkanýr.

    Sual 5: Hayzlý La ilahe illa ente sübhaneke inni küntü minezzalimin âyetini okuyabilir mi?
    CEVAP
    Bu âyeti tesbih niyeti ile okur.

    Sual 6: Hayzlý iken, Ýhlas, Felak ve Nas suresi okunabilir mi?
    CEVAP
    Okunamaz.

    Sual 7: Cünüp bulunan eve rahmet melekleri girmez. Hayzlý bulunan eve de girmez mi?
    CEVAP
    Hayzlý bulunan eve girer. Hayzý bitince yýkanmazsa, o zaman girmez.

    Sual 8: Prezervatif kullanarak veya bez sararak hayz halinde cima haram mýdýr?
    CEVAP
    Evet haramdýr.

    Sual 9: Hayz halinde cima haramdýr. Bu haramýn cezasý nedir?
    CEVAP
    Hanefi mezhebinde ceza gerekmez. Sadece tevbe ve istigfar gerekir.

    Sual 10: Bir kadýn, hayz veya nifas sebebiyle kýlamadýðý namazlarý, kaza etse caiz midir?
    CEVAP
    Mekruhtur. Abdeste baþýn tamamýný mesh etmek sünnet iken, baþý yýkamak mekruh olduðu gibi, hayzlý iken kýlamadýðý namazlarý kaza etmek de mekruh olur. (Bahr)

    Sual 11: Akþama 5 dakika kala hayzým kesilse, yýkanýp ikindiyi kýlamasam kaza gerekir mi?
    CEVAP
    Evet kaza etmek farzdýr.

    Sual 12: Hayzlý kadýn, okunan mukabeleyi dinleyebilir mi?
    CEVAP
    Evlerde okunaný dinleyebilir. Camidekini dinleyemez. Çünkü camiye giremez.

    Sual 13: Öðle namazýnýn çýkmasýna yarým saat varken hayzý baþlayan kadýn, öðleyi kýlmamýþsa, o namazý kaza etmesi gerekir mi?
    CEVAP
    Bir namazýn vakti çýkmadan önce hayz gören, bu namazý kaza etmez. Çünkü namazýn farz olmasý, vaktinin sonunda temiz olmaya baðlýdýr.

    Sual 14: (Kuþluk namazýna devam eden þehit olarak ölür) buyurulduðu için, kuþluk kýlýyorum. Dün kuþluk kýlarken hayz oldum. Temizlenince bu namazý kaza etmem gerekir mi?
    CEVAP
    Kuþluk da, vaktin sünnetleri gibi nafiledir. Kuþluk veya sünnet kýlarken hayz olan kadýnýn, bu namazlarý kaza etmesi vaciptir. Ama vaktin farzýný kýlarken, hayz olsa kaza etmez.
    Mest Bunu beðendi.

Sayfa 1/4 1 ... Son

Konu Bilgileri

Bu Konuya Gözatan Kullanýcýlar

Þu an 1 kullanýcý var. (0 üye ve 1 konuk)

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajýnýzý Deðiþtirme Yetkiniz Yok
  •  

Giriþ

Facebook platformu Giriþ