Bilgilendirme : Bu konu 3443 gün önce baþlatýldý . Konu baþlangýnç tarihi güncel deðilse Konu güncelliðini yitirmiþ yada bu konu ile ilgili son cevap yazýlmýþ olabilir. Eðer yazýnýz doðrudan bu konu ile ilgili deðil ise yeni bir konu baþlatmanýzý tavsiye ederiz....
Hayz ilmiSual: Hayz ve nifas bilgilerini öðrenmek farz mýdýr?
CEVAP
Evet, kadýn erkek her Müslümanýn, ilmihâl bilgilerini öðrenmesi farzdýr. Bunun için kocasý kadýna öðretmeli, kendisi bilmiyorsa, bilen kadýnlardan öðrenmesi için izin vermelidir. Kocasý izin vermeyen kadýnýn, ondan izinsiz gidip öðrenmesi gerekir; çünkü abdest, namaz, Kur’an-ý kerim, oruç, hac, balið olmak, evlenmek, boþanmak, iddet beklemek gibi hususlar ve ibadetler için, hayz ilmini öðrenmek þarttýr.
Bir kýz, hayz
Bu konu 24531 kez görüntülendi 27 yorum aldý ...
Hayz ve Nifas
24531 Reviews
-
08.Haziran.2016, 18:33
#1
- Offline
Uye No : 15638
Hayz ve Nifas
Hayz ilmi
Sual: Hayz ve nifas bilgilerini öðrenmek farz mýdýr?
CEVAP
Evet, kadýn erkek her Müslümanýn, ilmihâl bilgilerini öðrenmesi farzdýr. Bunun için kocasý kadýna öðretmeli, kendisi bilmiyorsa, bilen kadýnlardan öðrenmesi için izin vermelidir. Kocasý izin vermeyen kadýnýn, ondan izinsiz gidip öðrenmesi gerekir; çünkü abdest, namaz, Kur’an-ý kerim, oruç, hac, balið olmak, evlenmek, boþanmak, iddet beklemek gibi hususlar ve ibadetler için, hayz ilmini öðrenmek þarttýr.
Bir kýz, hayz görmeye baþlayýnca bâliga, yani kadýn olur. Hayz görmeyen kýz, 15yaþ tamam olunca, büluða ermiþ [bâliga] olur. 8 yaþýný tamamlayan kýza, anasýnýn, anasý yoksa ninelerinin, ablalarýnýn, hala ve teyzelerinin hayz ve nifas ilmini öðretmeleri farzdýr. Öðretmezlerse, kendileri ve kocalarý büyük günaha girerler.
Hayz bilgisi o kadar zor deðildir. Zor olsaydý dinimiz, âlim cahil herkesin öðrenmesini emretmezdi. Temel kaideleri öðrenince, anlaþýlmayacak bir þey yoktur.
Buhara’da Ahmed bin Hafs isminde bir genç evlenmiþti. Ýlk gece, kýz buna, (Hayz ilmini öðrendin mi?) dedi. Hayýr deyince, kýz “Allahü teâlâ, (Kendinizi ve emrinizde olanlarý ateþten koruyun) buyurdu. Cahil olan nasýl koruyabilir?” dedi. Bu söz gence çok tesir etti. Hanýmýný Allahü teâlâya emanet ederek, Merv’de yýllarca ilim tahsil edip âlim olarak evine döndü. Hocasý, buna Ebu Hafs-i kebir ismini koydu.
Özel günler defteri tutmak gerekir
Bir aydaki kanlý ve temiz günlerin, hangilerinin hayz, hangilerinin istihaza olduðunu tespit edebilmek için, bundan bir önceki ayda, kaç gün temiz kalýndýðýnýn, kaç gün hayz olduðunun bilinmesi þarttýr.
Eðer bundan önceki ay, 10 günden fazla kan gelmiþse, 10 günden az gelen yani istihazasýz olan son aydaki kan durumunu da bilmek gerekir.
Maliki mezhebini taklit edenlerin, þimdiye kadar gördüðü en çok hayz miktarýný da bilmesi gerekir, çünkü Malikî’de, âdetlerinden en çoðunun üç gün fazlasý hayz olur. Daha fazlasý ve 15 günden fazlasý istihaza olur.
Kendisi tespit edemeyenler, sual sorarken de, kanlý ve temiz günlerin sayýsýný bildirilebilir veya çizelgelerini göndererek de sorabilirler. Temiz ve kanlý günleri bildirirken, mesela (23 gün temiz kaldý, 7 gün hayz olmuþtu, þimdi ise 25 temiz kaldýktan sonra 8 gün kan geldi) þeklinde bildirmek gerekir. Yani (Þu kadar gün geldi) diye rakamla yazmalý. (3 Ekim’den 9 Ekim’e kadar kan geldi) diye, tarihle yazmamalý. Öyle yazýnca bu tarihlerin de dâhil olup olmadýðý bilinemeyip, karýþýklýða sebep olabilir.
-
-
08.Haziran.2016, 18:34
#2
- Offline
Uye No : 15638
Hayz ile ilgili bazi terimler;
Hayz: Aybaþý veya regl.
Fâsid kan: Hayz olmayan kan demektir. Bu kana istihaza da denir.
Ýstihaza: Hayz olmayan kanlý günler. Buna özür de denir.
Fâsid temizlik: Onbeþ veya daha ziyade temiz gün içinde fâsid kan yani istihaza kaný bulunursa, bu günlerin hepsine fâsid temizlik denir. Hayz müddeti içinde kan görülmeyen günlere de fâsid temizlik denir.
Nifas: Lohusalýk hali.
Ayise: Hayzdan kesilmiþ, yaþlý kadýn demektir. Ayise yaþý, Hanbeli’de 50, Hanefi’de 55, Þafii’de 60, Maliki’de 70’tir. Bu yaþlardan sonra gelen kan, hayz olmaz, istihaza olur.
Dinde utanmak
Sual: (Þeriatta utanma yoktur) sözünden, dinde bilinmesi gereken konularý mesela hayýz ve nifas bilgilerini öðrenmek için çekinmeden sormak gerektiði mi anlaþýlýyor?
CEVAP
Evet, edebine uygun olarak sormak gerekir. Sorulmazsa birçok haram iþlenmiþ olur. Her Müslüman erkek ve kadýnýn ilmihâl bilgilerini öðrenmesi farzdýr. Bu bilgiler içinde, (Hayz ve Nifas) bilgileri de çok önemlidir. Abdest, namaz, Kur'an-ý kerim, hac, balið olmak, evlenmek gibi iþler için, kadýn hâllerini bilmek þarttýr. Bunlarý bilmeyen, harama düþer, ibadeti sahih olmaz. Utanarak bu bilgileri öðrenmekten vazgeçmek caiz olmaz.
Hazret-i Esma’nýn Peygamber efendimize nasýl gusledileceðini sorarken utanmasý üzerine, Hazret-i Âiþe validemiz, (Ensar kadýnlarý ne iyidir; utanmalarý, dinlerini öðrenmelerine mani olmuyor) buyurdu. (Buharî)
Demek ki, ayýp olur diye kendisine farz olan bilgileri öðrenmemek yanlýþtýr. Peygamber efendimiz, mahrem konularý öðrenmekte utanmanýn mazeret olmadýðýný bildirmiþtir. (Tirmizî)
Bir baþka hadis-i þerif:
(Yellenmek abdesti bozar. Kadýnlara arkalarýndan temas etmeyiniz! Bilesiniz ki Allah gerçeði söylemekten hayâ etmez.) [Tirmizî]
Bir âyet-i kerime meali de þöyledir:
(Ey iman edenler! Peygamberin evine çat kapý girmeyin ve yemeðe izin verilmedikçe de girmeyin! Çaðrýlýrsanýz gidin! Yemek yenince de hemen daðýlýn! Sohbete de izinsiz gitmeyin! Çünkü bu hâliniz Resulümü üzüyor, ama utandýðý için size söyleyemiyor. Fakat Allah gerçeði söylemekten hayâ etmez.) [Ahzab 53] Hayâ etmek, utanmak demektir.
Bu âyet ve hadisler, bilinmesi gereken gerçekleri söylemekte utanmanýn doðru olmadýðýný bildiriyor.
Gazetemizin yazarlarýndan ilahiyat profesörü Ramazan Ayvallý hoca, çok lüzumlu konu olan hayz bilgilerinin önemini yazýyor. Bir okuyucu, (Biz ailece okumaktan utandýk) diyerek tepki gösteriyor. Ne biz, ne de okuyucu, nerelerde utanmak gerektiðini veya gerekmediðini elbette Allah'tan ve Resulünden daha iyi bilemeyiz. Onlarýn (Bu konularda utanma olmaz) buyurduðu yerlerde, (Biz utanýyoruz) diye, böyle bilgilere tepki göstererek farz olan emr-i marufa mâni olmak çok yanlýþtýr.
-
08.Haziran.2016, 18:37
#3
- Offline
Uye No : 15638
Hayzýn [Âdetin] Deðiþmesi
Kaide [kural]: Âdet zamaný belli olan, mesela 5 gün olan kadýn, bir kere, baþka sayýda, mesela 7 gün sahih kan görünce âdeti 7 gün olarak deðiþmiþ olur.
Bu deðiþmeler, en fazla on güne kadar olur. 11 veya daha fazla kan devam ederse, önceki âdetten fazlasý özür olur. Temizlik sayýsý da, bir kere, baþka sayýda, mesela 20 gün iken, 25 güne çýkar veya en az 15 güne inerse, temizlik günü deðiþmiþ olur. On günlük hayz süresi içinde, kan görülen günler arasýnda bulunan temizlik günleri, fâsid temizlik olduðu için hayz kabul edilir, on günden sonraki kanlý günler ise, fâsid olduðu için temiz kabul edilir.
Kaide: Yeni hayzdaki kan süresi, 10 günü geçerse ve bunun 3 veya daha fazla günü, önceki âdet zamaný günlerine rastlamazsa, âdet zamaný deðiþir; fakat gün sayýsý deðiþmez.
Âdet zamanýna rastlarsa, rastladýðý gün sayýsý hayz, kalaný istihaza olur. 3 günden [72 saatten] 5 dakika bile az süren kan, hayz olmaz. Yeni baþlayan için 10günden çok sürse, 10 günü hayz, fazlasý istihaza olur. Yeni olmayanlarda âdetten çok olup, 10 günü de aþýnca, âdetten sonraki günlerde gelmiþ olan kan hayz olmaz, istihaza olur. Kan, âdet zamanýný aþýp, 10 günden önce kesilince, sahih temizlik görse, yani kan kesildikten sonra 15 gün içinde hiç gelmezse, kan geldiði günler hayzdýr, âdet günü deðiþmiþ olur. 15 gün içinde bir kere kan gelirse, âdetini aþmýþ olanlar hayz olmaz, istihaza olur.
Kaide: Fâsid kan ve fâsid temizlik, âdeti deðiþtirmez.
Mesela: Âdeti 5 gün olan kadýn, 10 günden fazla, mesela 13 gün kan görse, âdeti olan 5 günden fazla olan 8 günü istihaza, yani özür olur, âdeti deðiþmez, yine 5gündür. Sahih temizliði 20 gün olan bu kadýn, 13 gün kan görünce, sahih temizliðinin içine 8 gün fâsid kan karýþmýþtýr. 20 günlük sahih temizlik, fâsid temizlik haline dönmüþtür, âdeti yine 5 gün, temizliði de 20 gündür.
Bir kadýn, genel olarak 10 günü geçmemek ve 3 günden az olmamak þartý ile, bir önceki âdetinin sayýsýna uygun kan görmezse âdeti deðiþir. Mesela, âdeti 6 iken, 7’ye, 8’e 9’a veya 10’a çýkarsa, yahut 5’e, 4’e veya 3’e inerse âdet sayýsý deðiþir.
Âdeti 10 günden az olanlar:
Kaide: Âdeti 5 gün iken, sahih temizlikten sonra 6 veya 7 veya 8 veya 9 veya 10 gün kan gelse, sonra tekrar sahih temizlik görse, kan gördüðü günler yeni hayz olur. Yani önceki âdeti 5 gün iken, yeni âdeti kan gördüðü gün kadar olur.
Misaller:
1) 5 kan ve 25 temiz iken, âdet zamanýnda 3 gün kan gelse, âdet sayýsý 5 iken 3 olur.
2) 5 kan ve 25 temiz iken 26 temiz 4 kan görse, âdeti deðiþerek 4 gün olur.
3) 5 kan ve 25 temiz iken, 6 kan olursa, 6 günden sonra 15 gün temizlik olursa, âdeti 6 güne, 7 kan olursa, âdeti 7 güne, 8 kan olursa, âdeti 8 güne, 9 kan olursa, âdeti 9 güne, 10 kan olursa, âdeti 10 güne çýkar. Yani on güne kadar kaç kan görülürse âdeti o kadar gün olur. Temizlik süresi de 25 ten 15’e düþer.
4) 5 kan ve 55 temiz iken, 5 kan, 64 temiz, 7 kan görse, 7’si hayzdýr.
5) 6 kan, 24 temiz iken, 27 temiz, 9 kan görse ve 15 gün temiz olsa, 9 günün hepsi hayzdýr.
Âdeti 10 günden fazla sürenler:
Kaide : Âdeti 10 günden fazla süren kadýn, istihazalý yani özürlü demektir. Çünkü âdetin en fazla süresi 10 gündür. Hayzýnýn kaç gün olduðunu tespit etmek için, bir önceki aydaki temizlik süresi ve âdet sayýsýný bilmek þarttýr.
Misaller:
Âdeti 24 gün temiz, 6 gün kan iken,
1) 29 temiz, 12 kan görse, âdeti yine 6 gündür, son 6’sý istihazadýr. Temizlik süresi 29 olur.
2) 30 temiz, 11 kan görse, âdeti yine 6 gündür, son 5’i istihazadýr. Temizlik süresi 30 olur.
3) 21 temiz, 13 kan görse, âdeti yine 6 gündür, baþtan 3, sondan 4 kanlý gün istihazadýr.
4) 28 temiz, 12 kan görse, bunun 2 günü önceki âdet zamanýna rastlar. 3’ten az olduðu için, ilk 6 günü hayz, geri kalan 6 günü istihaza olur. Temizlik süresi 28’e çýkar.
5) 29 temiz, 11 kan görse, âdeti deðiþmez, yine âdeti 6 gün olur. son 5 günü de istihazadýr
6) 30 temiz, 13 kan görse, âdeti yine 6 gündür, son 7 günü de istihazadýr.
7) 31 temiz, 2 kan, 3 gün temiz, 7 kan görse, önceki âdeti 6 gün olduðu için, 2kanlý, 3 temiz ve kanlý olan 7 günün 1. günü olmak üzere, âdeti yine 6 gündür. 7kanlý günün son 6’sý istihazadýr. Yani toplam 12 günün ilk 6’sý hayz, son 6 günü ise istihazadýr.
8) 33 temiz, 6 kan, 2 temiz, 3 kan görse, âdeti yine 6 gün olur. 3 kanlý gün istihazadýr.
9) 34 temiz 7 kan, 1 temiz, 4 kan görse, âdeti yine 6 gündür, sonraki kanlar istihazadýr.
10) 35 temiz, 2 kan, 3 temiz, 7 kan görse, 2 kanlý, 3 temiz ve kanlý olan 7 günün 1. günü olmak üzere, âdeti yine 6 gündür. Sondan 6 kanlý gün istihazadýr.
11) 36 temiz, 7 kan, 2 temiz, 3 kan görse, âdeti yine 6 gün olur, sonraki kanlar istihazadýr.
12) 37 temiz, 8 kan, 2 temiz, 4 kan görse, âdeti yine 6 gün olur, sonraki kanlar istihazadýr.
10 günü aþanlarla ilgili farklý misaller:
5 gün kan, 25 gün temiz iken,
1) Yine 5 kan, 25 temiz iken, önceki âdet gününden baþlayarak kan akýp 10 günü aþýp devam etse, önceki âdeti kadar 5 gün hayz, diðerleri istihaza olur. Çünkü kan, önceki âdet günlerine rastlamýþtýr. Kan hep akarsa, bu kanlý günlerin 25’i temiz, 5 günü hayz kabul edilir.
2) 26. gün kan görse, 27. gün temiz, sonra kan akýp 10 günü aþarak devam etse, önceki âdeti kadar 5 gün hayz, diðerleri istihaza olur. Çünkü önceki âdetinin ilk ve son günleri kanlýdýr. Kan akmaya devam ederse, bu kanlý günlerin 25’i temiz, 5 günü hayz kabul edilir.
3-) 26, 27, 28. günleri kan görse, 29 ve 30. günü temiz olsa, sonra akýp, 10günü aþarak devam etse, önceki âdetinin ilk 3’ü hayzdýr. Çünkü kanlý gün, hayzýnýn üç gününe rastlamýþtýr. Sonra kan akmaya devam etse, kesilene kadar kanlý günlerin 25’i temiz, 3’ü hayz kabul edilir.
4) 26. gün kan, 27 ve 28. günler temiz, 29 ve 30. günleri kan görse, 31 ve 32.gün temiz olsa, sonra hep aksa, hayzý yine 5 gün olur. Çünkü, hayzýn ilk ve son günleri [26 ve 30] kanlýdýr. Kan böyle akmaya devam ederse, kanlý günlerin 25’i temiz, 5 hayz kabul edilir.
5) 26 ve27. günleri kan, 28 ve 29. günleri temiz, sonra 1 kan 5 gün temiz, sonra kan akmaya devam etse, âdeti deðiþmez, yine 5 gündür. Çünkü, hayzýn ilk ve son günleri kanlýdýr.
6) 26 ve 27. günleri temiz, 28, 29 ve 30. günleri kan görse, 5 temizlikten sonra hep akmaya devam etse, âdeti 3 gün olur. Hep böyle devam ederse, 27 günü temiz 3 günü hayz kabul edilir.
7) 26. gün kan, 27. gün temiz, 28. gün kan, 29. gün temiz ve 30. günden sonra akmaya devam etse, âdeti deðiþmez, ilk 5 günü hayz, ondan sonraki günler istihaza olur.
Âdeti 5 kan ve 55 gün temiz iken,
1) 5 kan, 15 temiz ve 11 kan görse, önceki âdeti içine kan rastlamaz. Âdetin sayýsý deðiþmez. 11 günün ilk 5’i hayz, geri kalan 6 gün istihazadýr. Temizlik de 15 güne iner.
2) 46 temiz, 11 kan görse, 11 günün son ikisi, önceki âdet zamaný içinde ise de, 3’ten az olduðundan, sadece âdet zamaný deðiþir. Ýlk 5 günü hayz, geri kalan 6’sý istihazadýr.
3) 47 temiz, 12 kan görse, bu 12 kanýn 8’i önceki temizlik ve 4’ü âdet günleri içindedir, âdeti 4 gün olur. Geri kalan 8 gün istihazadýr.
4) 48 temiz, 12 kan görse, 12 günün 7’si temizlik ve 5’i önceki âdet içindedir, âdeti yine 5 gündür. Ýlk 7 günü görülen kan istihazadýr.
5) 49 temiz, 11 kan görse, 11 günün 6’sý temizlik ve 5’i önceki âdet içindedir, âdeti yine 5 gündür. Kan görülen ilk 6 gün istihazadýr.
6) 50 temiz, 11 kan görse,