Süleymaniye'nin sýrlarý!

Mimar Sinan Süleymaniye'yi inþaa ederken kendine has bir oran kullanmýþ. Ýþte Süleymaniye'nin sýrlarý...

Mimar Sinan'ýn Süleymaniye Camii'nde uyguladýðý ustalýk sýrlarý 500 yýl sonra keþfediliyor. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi (ÇOMÜ) Eðitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eðitimi Bölümü Resim-Ýþ Anabilim Dalý Öðretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Enver Yolcu, Süleymaniye Camisi'nin estetik kodlarýný çözümlediðini bildirdi. Mimar Sinan'ýn kendine has bir oran kullandýðýný söyledi.

Yolcu, Avrupalýlarýn ''Taþýn þairi'' olarak nitelendirdiði Mimar Sinan'ýn, kalfalýk devri eseri olan Süleymaniye Camisi'nin estetik kodlarýný çözümledi, Sinan'ýn, caminin yapýmýnda kendisine ait bir ölçü-oran iliþkisi kurduðunu fark etti.

ALTIN ORANI KULLANMIÞ
Araþtýrmasýnda Mimar Sinan'ýn Süleymaniye Camisi'ni inþa ederken, muhteþem bir estetik bütünlük oluþturduðunu fark ettiðini belirten Yolcu, bu eserde Sinan'ýn bazý sayýsal kodlardan yararlanýp yararlanmadýðýný merak ettiðini söyledi.

Mimar Sinan'ýn, öklit geometrisini iyi bildiðinin ve yapýlarýnda ''Altýn Oran''dan yararlandýðýný anlatan Yolcu, ''Doðada birçok bitkide ve insan vücudunda bulunan (altýn oran), kýsa parçanýn uzun parçaya; uzun parçanýn da her iki parçanýn toplamýna olan oranýna eþit olmasýdýr. Bu oranýn sayýsal deðeri 0.618'dir'' dedi.

Yolcu, Mimar Sinan'ýn, Süleymaniye'nin taban planýnda ''Altýn Oran''ý kullandýðýnýn birçok araþtýrmacý tarafýndan ortaya konulduðunu, ancak Sinan'ýn Süleymaniye'nin dikey yapýlanmasýnda bu oraný kullanmadýðýný tespit ettiðini bildirdi.

SÝNAN ORANI GELÝÞTÝRMÝÞ
Çalýþmasýný geniþlettikçe, Sinan'ýn kendisine ait bir ölçü-oran iliþkisi kurduðunu fark ettiðini anlatan Yolcu, þöyle konuþtu:

''Mimar Sinan'ýn kullandýðý oranda, kýsa ve uzun kenar arasýnda, kareye yakýn bir ölçü-oran iliþkisi vardýr. Ýlk önce, üç þerefeli minarelerin yüksekliðiyle ana kütlenin uzunluðu arasýnda nasýl bir iliþki olduðunu inceledim. Bu minarelerin yüksekliðiyle ana kütlenin uzunluðu arasýnda 0.83 oraný var. Araþtýrmam ilerledikçe hayretler içinde gördüm ki, benzeri iliþkiler diðer elemanlar arasýnda da söz konusu. Günümüze ulaþan bir belge yok ama Mimar Sinan eserlerini bir plana oturtmadan yapmýyordu, hatta maketlerini oluþturuyordu.''

Süleymaniye Camisi ile ilgili taban planý üzerinde birçok kaynaða ulaþtýðýný, Mimar Sinan ile ilgili sempozyumlarda sunulan bildirilerden yararlandýðýný ve söz konusu camide dikey yapýlanma araþtýrmasý yapýlmadýðýný gördüðünü ifade eden Yolcu, ''(Sinan Oraný)ndan söz edebilmek için Mimar Sinan'ýn diðer eserleri üzerinde de bir çalýþma yapýlmasý, Mimar Sinan'dan önce ve sonra, bu oranýn kullanýlýp kullanýlmadýðýna bakýlmasý gerekir. Sanat tarihçileri ve mimarlar bu konuyu daha detaylý olarak ele almalýdýr'' dedi.

Alýntýdýr