Gemiler çok aðýr olduðu halde neden denizde batmaz?





Bir gemi suya indirildiðinde altýnda kalan suyu yanlara doðru iter. Yani bir miktar suyun yer deðiþtirmesine neden olur. Su da gemiyi yukarý doðru iter. Bu itme kuvveti geminin yerini deðiþtirdiði suyun aðýrlýðý kadar olur. Bunun yaný sýra geminin yoðunluðu da önemlidir. Çünkü bir cismin suyun üstünde kalmasý ya da batmasý yoðunluðuna baðlýdýr. Gemiler çok aðýr taþýtlardýr. Ancak toplam yoðunluklarý suyun yoðunluðundan az olacak biçimde tasarlanýrlar. Bunun için iç kýsýmlarýnda büyük boþluklar býrakýlýr. Bu boþluklar havayla dolduðundan ve havanýn yoðunluðu neredeyse sýfýra yakýn olduðundan gemilerin yoðunluðu düþürülmüþ olur. Böylece gemi batmadan suyun üstünde kalýr. Örneðin bir yük gemisi henüz boþ olduðunda suya batan kýsmý çok azdýr. Dolu olduðundaysa büyük bir hacmi suya batar. Çünkü geminin taþýdýðý yük arttýkça yoðunluðu ve dolayýsýyla suya batan kýsmý artar. Ancak her geminin belirli bir yük taþýma yeterliði vardýr. Bu yeterliðin üzerine çýkýlýrsa gemi batar. Bazý gemilerin alt bölümleri geminin suya batabilecek kýsmýnýn sýnýrýný göstermek için üst bölümden farklý bir renge boyanýr. Böylece geminin aþýrý yüklenip yüklenmediði kolayca anlaþýlýr. Bunun dýþýnda gemiler su aldýklarýnda da batar. Çünkü bu durumda hava dolu kýsýmlar suyla dolar ve yoðunluk birden artar.